2012 juni

Clubblad 2012-3

Colofon
Cubblad WTC
WTC PostadresNaarderhop 7, 1274HW Huizen
Rabobank Noord HollandIBAN:NL35RABO0329977032
Internet:https://www.wtchuizen.nlwebmaster@wtchuizen.nl
Voorzitter:Jos Koot (035-5260193)
Secretaris:Peter Markestein (035-5250240)secretariaat@wtchuizen.nl
Penningmeester:Bert van Loo (036-5384408)
Toercommissie:Nico van de Graaf (035-5242009)tc@wtchuizen.nl
Bar & Clubhuis:Gerard van de Berg (035-5252997)
Redactie:Peter Post (035-6219402)Joop Post (035-6856920)
Redactieadres:redactie@wtchuizen.nl

Van de Redactie

Je zou dit het dubbeldikke zomernummer kunnen noemen. Maar de inhoud gaat niet zozeer over de zomer.Wel over de Driedaagse. Er zijn verslagen, beeldreportages en complimenten.

Een dubbeldik Driedaagsenummer dus met bijdragen daarover van Gerard van den Berg, Paul Keuning en Joop Post. Aangevuld met een mooie beschrijving van Piet Broeke over de weg die hij jarenlang fietste (en het mogelijke kopieerwerk dat hij heeft gedaan van een oude WTC-routebeschrijving).

Verder leest u een verslag van de Toercommissie over de afgelopen ritten, het weer en de invloed daarvan op de bezoekersaantallen.

Enfin, dubbeldik of niet: u heeft weer wat te lezen de komende weken, Bij voorkeur op uw vakantieadres uiteraard.Waarheen u ook gaat, met fiets, auto of vliegtuig: de redactie wenst u een fijne tijd met veel plezier.

Kom lekker bij en rust goed uit. Want de tweede seizoenshelft staat op het punt van beginnen en die is traditioneel wat zwaarder dan de eerste.

De Redactie
Woord van de Voorzitter

De Driedaagse zit er weer op.Wat ik heb begrepen was het een gezellig
Driedaagse met alleen zondag een bui. Die duurde weliswaar tot een uur of
vier in de middag, maar toch.Verder wat lekke banden maar geen al te gekke
dingen. Gelukkig maar. Ik wil hier, namens alle deelnemers, de organisatie
hartelijk bedanken voor de geleverde inspanningen.

Op dit moment van schrijven is de fietsvierdaagse bezig. Ik heb nu twee avonden
gereden en alleen maar mooie natuur gezien. Mooie routes en prachtig
gepijld. Soms kom je ook nog een enkele wandelaar tegen, maar ja dat heb je
niet in de hand als organisatie.

Nico met je vrijwilligers bedankt voor het vele werk wat er in gaat zitten.
We zijn nu ongeveer op de helft van het seizoen. Het EK is aanstaande (daar
hebben wij fietsers niet zoveel mee). De vakantie is voor de een al geweest,
voor de ander in volle gang en voor weer anderen komt deze er nog aan.
Mochten jullie nog gaan: veel plezier.Ben je al terug: hopelijk heb je het goed
gehad, op naar de volgende vakantie.

Bestuurlijk gaat alles rustig verder. Ik heb nog geen nieuwe ontwikkelingen
gehoord over het dak, maar daar zijn we volop mee bezig.
Voor wat het fietsen betreft moet ik het doen in de 2e helft van het toerprogramma,
het eerste deel is voor mij niet echt gelukt. Maar waar een wil is,
is ook een weg. Dus wie weet zie ik jullie na mijn vakantie bij de club.

Groet,
Jos

Up⬆

Rondje Soesterberg.

Lang geleden fietste ik om tien over half zeven in de ochtend van de Bijvank
via de klinkertjes van de Meentweg Ri Eemnes (het fietspad kwam pas later).
Bij Nijhof LA en RAH Ri paleis Soestdijk (was nog bewoond). Dan RD tussen
de ijsboer Bremer en garage Stam het klimmetje op.Als het klimmetje afvlakt
staat links een huis met ZONNE WENDE op de gevel. Iets verderop staat
rechts een kasteelachtig huis ‘de Witte Burchthoeve? (was een kippenslachterij
waar jarenlang een vieze stank vandaan kwam) staat nu te koop voor 5
miljoen.

Dan het tunneltje met het opschrift (Tunnel Lang in de Aarde een Golf van
Leven Onderweg) in. Meteen daarna rechts is het zwembad Aqua Indoor
(ruikt naar gloor). Bij KR RD opnieuw klinkertjes nu van de Soester Eng met
rechts de grafheuvel Het Enghenbergje.

Bij molen De Windhond (stond er nog niet) LAH langs de rode smederij van
Tupker het spoor over en EW RA Ri rotonde (was er nog niet) langs winkelcentrum
Soest-Zuid (bestond nog niet). Bij het tankstation RD dan komt na
de BBK het openlucht theater Cabrio (waar in de jaren 80 Kamerlid Hans
Janmaat het volk niet mocht toespreken) dan volgde het Soester Bosbad (is
Hilton Royal Park geworden).

Verder RD langs het tankstation van de Utrechtse waterleiding zo de kuitenbijter
De Stompert op. Op de top van ?de Soesterberg? is Li in het bos een
alle richtingen plateau daar kon je toen er nog geen bomen stonden het
Gooimeer zien (zegt men). EW RA naar de poort van Vlb Ssb. Het is kwart
voor acht en 21 km zitten erop. Het overwonnen hoogteverschil is 40 m. Een
uur en vijf minuten had ik nodig.

De dag verstrijkt, het is tijd voor de terugtocht.Via de rondweg op de Vlb over
de baankop van de startbaan 09-27(wordt natuurgebied) de poort aan de
Amerikanen-kant (zijn allang weg) uit. Dan meteen RA FP Ri Den Dolder op
daar begon mijn time trial. RA het mooie Hertenlaantje in met links het huis
21A waar Penny de Jager (danseres) samen met Thijs van Leer (fluitist van
Focus) ooit woonden. RA de Hindelaan in daar staat nu meteen rechts het
naargeestigste huis van de regio (was er toen nog niet ) dan volgt aan de linkerkant
de gesloten rijksinrichting Den Engh (was er toen nog niet).
EW LA naar Den Dolder daar RA de spoorweg over en RD Ri de Willem
Arntsz Hoeve (komt een nieuwe woonwijk De Dolderse Hille). Bij KR met
VKL (werd rotonde daarna weer KR met VKL) RA Ri Baarn en achterlangs de
Witte pomp (is nu een tankstation van TinQ) tot aan paleis Soestdijk.

Dan LA Ri Nijhof en verder hetzelfde stuk Wakkerendijk / Meentweg tot
voorbij de Eemnesser Theetuin (was er nog niet) zo naar de Bijvank. Bij het
einde van mijn time trial stond de teller 25 km verder. Soms ging het binnen
drie kwartier maar meestal duurde het iets langer (vorm van de dag). Zo ging
het 15 jaar lang 100 dagen per jaar (de rest was ik vrij of ging met de auto).
15x100x46 km= 69000 km waar ik 15x100x1 uur en 50 minuten= 16 weken
2 dagen en 14 uur over gedaan heb.Weet dat er langs de Wakkerendijk /
Meentweg 85 weidetoegangshekken staan. Zodat ik in die 15 jaar ook langs
15×100(85+85)= 255.000 van die hekken gefietst ben en er twee (geen
nieuwe) mee versleten heb. Van die dingen.

Elke gelijkenis met een oude WTC-Huizen routebeschrijving berust op louter
toeval.

Piet Broeke

Up⬆

Dromen waar maken, verslag Driedaagse.

Voor mij de eerste keer om mee te fietsen met de Driedaagse: drie dagen
achter elkaar elke dag ruim 150km. Met op maandag nog de fiets
Elfstedentocht in de benen een pittig weekje.Als nieuwkomer kwam ik in een
gespreid bedje, ik had totaal geen bemoeienis met alle voorbereidingen die
Joop Post en Jan de Lege al vanaf november vorig jaar getroffen hadden om
slaap- en eetlocaties op de route vast te leggen. Ook een route uitstippelen,
waarbij elk fiets- en bospaadje vastligt is monnikenwerk, waar voor elke
150km zeker 5 dagen computerwerk aan vast zit.

Ik hoefde alleen maar vrijdagochtend mijn fiets te pakken en aan te sluiten.
Mijn tas had ik de avond daarvoor al naar het clubgebouw gebracht en omdat
ik de voorbereidende avond gemist had, leverde ik een veel te grote tas aan.

Nu was het alleen maar meehobbelen met de rest. Het was licht buiig weer
en bij Soest passeerden we een fietser op een racefiets met een bagageaanhanger
erachter. Duidelijk op pad voor een lange, internationale reis.Vaak
had ik al gedroomd van zo’n trip over de grens, maar het was er nog nooit
van gekomen.Wat gaat dat ongemerkt lekker snel wanneer je met z’n achttienen
rustig achter elkaar aan peddelt!

Met maar één lekke band, niet van mijzelf, en een gebroken spaak,wel van mijn
fiets, hielden we een pauze in de buurt van Veghel. Petje af voor Jan om in ons
dicht bevolkte landje een route uit te stippelen, waarbij je zelfs van een stad
als Eindhoven nauwelijks opmerkt. Rond half vijf kwamen we aan bij de Stay
Okay van Valkenswaard. Jan zette nog voor het douchen een noodspaak in
mijn achterwiel. De accommodatie doet echt nog aan de jeugdherberg van
vroeger denken met slaapzalen en stapelbedden. Praktisch geen bergruimte en
één douche voor acht personen.

De oranje vlaggetjes en de projectie op groot scherm van tv-beelden zorgden
wel voor een eigentijdse sfeer. Het eten was prima. En goed dat we lekker
moe van het fietsen waren, want snurkende reisgenoten en nachtelijke onlusten
van andere jeugdherberggasten hadden je anders goed uit je slaap kunnen
houden. Ik had nergens last van tot de volgende ochtend kwart over 7.

De tweede dag stond een rondje Belgische Kempen en Belgisch Limburg op
het programma. Een fraaie route over de Leende heide met prachtig weer. Het
plaatsje As, in de buurt van Genk, bood een originele pauzeplek met een
verzameling oude wagons en stoomlocomotieven.Wie dat wilde kon hier vandaan
een ritje maken over het spoor met een door trapbeweging aangedreven
karretje. Daar hadden wij uiteraard geen tijd voor. Wij moesten Limburgse
vlaai verorberen om krachten op te doen voor de rest van de 160 kilometer.

Tien deelnemers hadden vandaag overigens gekozen voor een rondje van 100
km. We fietsten door de oude mijnstreek, Bilzen ligt op de hoogte van
Maastricht. Met slechts twee lekke banden en nog steeds geen spierpijn was
het opnieuw een geslaagde dag.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Onvoorstelbaar hoe het weer in ons landje kan omslaan! Na een redelijke en een schitterende dag, sta je er niet bij stil dat het ook wel eens hard kan waaien en flink kan regenen. En dat was toch echt het geval op zondag 3 juni, de dag van de terugreis. De buienradar gaf aan dat het na 10 uur minder zou regenen, daarom werd een uurtje gewacht met vertrek. Kwart voor 10 begon het barre deel van onze tocht. Opvallend hoe de aandacht voor de omgeving
verandert onder invloed van het weer. Reden we gisteren nog over lommerrijke paden, nu deden we in kolonne ons best om uit de waterstraal te blijven, die van de achterband van je voorganger spoot. Bandenpech kan natuurlijk ook niet uitblijven met dit weer. Neem mij niet kwalijk dat ik op dit deel van
de route minder lovende woorden over de mooie route maak.Wel alle lof voor onze voorrijders: Wim, Bert, Rob en voor Jan die als hekkensluiter oog had voor eventueel zwakkere schakels in ons peloton. Onze pauzeplek bij Den Bosch was chauffeurscafé ‘Treurenburg’, wat wil je ook wanneer het weer de hele dag ‘huilen met de pet op’ blijft. De ambiance in Beusichem, bij de pont over de Lek was soep- en troostrijk.

Onvergetelijk om in drie dagen tijd mijn droom over internationale fietsreizen uit te zien komen. En bijzonder om in één week 700 kilometer te fietsen, een jaar geleden was ik nog aan het bijkomen van een hartprobleem!

Paul Keuning.

Up⬆

Dikke boom.

juni 03

Willem ter Beek.

Up⬆

Toercommissie.

Dat fietsen iets is voor mooi droog weer, aangename temperaturen en weinig wind is de afgelopen weken duidelijk geworden. Als een van die factoren ontbreekt is dat direct te zien aan de opkomsten.

Voor de Lente-, Bollen/zeetocht kwamen er in totaal 52 deelnemers opdraven (25 voor de 110 km en 27 voor de 170 Km). Het was die dag redelijk fietsweer. De Rabo Omloop Midden Nederland had duidelijk last van de regen in de morgen. Slecht 60 mensen startten vanuit Huizen (aantallen van de starters uit Woerden en Leusden zijn nog niet bekend bij de Toercommissie).

De Ster van Huizen had 120 deelnemers, de helft van onze club de andere helft van buiten onze vereniging.We kregen veel complimenten over de mooie routes, vooral het nieuwe stuk over het terrein van de Willem Arntz Hoeve werd gewaardeerd. Aan de advertentie in de NTFU-kalender (vroeger TEP) zijn nogal wat kosten verbonden. Des te verheugender dat Don Fiets & Ski Shop dit jaar bereid was de totale kosten van die advertentie op zich te
nemen; bedankt Don!

De Cor Lakeman Memorial wordt 1 keer in de 3 jaar verreden, dit jaar op de zaterdag voor Pinksteren. Bij perfect fietsweer met iets teveel wind, 31 deelnemers.

Op het moment dat ik dit schrijf ben ik net terug van de Driedaagse naar Valkenswaard. De 19 deelnemers hebben zich prima vermaakt. De routes waren fantastisch mooi (een compliment aan de routemakers Jan de Lege en Piet Broeke).

Het weer was op de 1e dag redelijk, de wind stond goed, maar er was veel bewolking en af en toe een drup regen, bovendien was het vrij koud.

De 2e dag was het zeer goed fietsweer: temperatuur 19 graden, zonnig en matige wind. Duidelijk werd ook hoe mooi het in de Kempen is. De heenweg ging in Nederland door het Leenderbos/heide gebied en op de terugweg door de Malpie, prachtige natuurgebieden. Ook de rit door België was fraai. Het was verrassend op een oude spoorlijn te rijden; bielzen en rails waren gelukkig vervangen door asfalt. Misschien ging het wel zo soepel door het nuttigen van Blanche de Bruxelles bij de laatste stop. Bovendien kunnen de Nederlanders
een voorbeeld nemen aan de beleefdheid in verkeersgedrag van de Belgen.De 3e dag was een zeer natte bedoening. Ondanks de start een uur later, wilde het maar niet droog worden. Dat resulteerde in veel lekke banden en een late thuiskomst.

Wat nog meer? De avondfietsvierdaagse , dit jaar gecombineerd met tandemfietsen,
is inmiddels gereden. Er heeft een stukje in de Gooi- en Eemlander gestaan, hopelijk heeft dit gezorgd voor wat grotere deelnemersaantallen.

Ook zijn op zeer veel plaatsen folders neergelegd. Welke tochten hebben we deze zomer nog in petto?

– De GPS-tocht op 16 juni

– De Heuveltocht op 30 juni

– De Verrassingstocht op 14 juli

– De Midzomertocht op 4 augustus

Met ingang van de Rabo Omloop zijn we gestart met Scan & Go, waardoor het voor leden en medewerkers aan de inschrijftafel makkelijker wordt. Er is nog niet helemaal duidelijk of ook voor Clubtochten het werken met Scan & Go zin heeft, aangezien de NTFU die op dit moment (nog) niet registreert.

Wel een duidelijk verzoek aan onze leden om bij alle tochten je toerfietskaart mee te nemen en je na afloop af te melden.Voor de NTFU blijf je dan niet eeuwig onderweg.

Wim Kuijpers.

Up⬆

Driedaagse Valkenswaard 2012.

De weersvoorspellingen waren niet goed, maar als je je hebt opgegeven ga je natuurlijk wel fietsen. De buienrader liet om 7 uur zien dat er een grote bui boven de Noordzee hing die tussen 9 en 10 de hele provincie Utrecht zou gaan bedekken, juist op het moment dat wij daar doorheen zouden trekken.

We startten om 8.00 uur met 18 fietsers, het was niet koud: 14 graden.
Inderdaad kregen we tussen 9.30 en 10.30 wat lichte regen, maar het viel eigenlijk best mee.

Nadat we bij Amerongen de Nederrijn waren overgestoken, dronken we koffie in Echteld, naast een leuk kasteeltje. Daar diende zich ook meteen de eerste lekke band aan.

We gingen via de Prins Willem-Alexanderbrug de Waal over en met de pont over de Maas. Bij Oss ging Andreas languit in het gras liggen, hij raakte uit balans door een gat in de weg. Dit leverde hem ook een lekke band op, die maar moeilijk leek te verhelpen. Gelukkig was er bij de volgende stop in Wijbosch bij Schijndel een fietsenmaker en daar kon ook Paul een spaak voor zijn zwabberende achterwiel aanschaffen.Vanaf 3 uur was de zon gaan schijnen en werd het zelfs 20 graden, maar bij aankomst in Valkenswaard was de temperatuur
alweer gezakt naar 17.

Onderweg stopten we bij een plek waar de Dommel via een aquaduct onder het Wilhelminakanaal doorstroomt. Die Dommel zouden we de volgende dagen nog vaak tegenkomen. Het laatste stuk ging door een prachtig bos, waar een losrennende hond voor enkele angstige momenten zorgde.

‘s Avonds splitste de groep zich in tweeën. De ene helft ging stappen in Valkenswaard en de andere helft maakte een fraaie wandeling door de bossen rondom de Stayokay. De wandelroute was uitgezet door Piet Broeke, die weliswaar niet meefietste, maar zo toch in gedachten aanwezig was. In die bossen liggen hier een daar mooie vennen met waterlelies, schitterend!

juni-182

Na het stappen in Valkenswaard maakte Gerard B een ongelukkige val doordat hij bleef haken achter een struik. Het spreekwoord “wie zijn neus schendt, schendt zijn aangezicht” was bij hem zeker van toepassing.

De Stayokay was een prima onderkomen, goed eten, redelijke bedden. Alleen de kamers waren wat krap en de bad- en toiletgelegenheid nogal beperkt. In de grote ruimte was het rumoerig door karaokende voetbaldames, maar in de
slaapkamers hoorde je daar weinig van.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De 2e dag gingen 9 kerels en 1 vrouw van start voor de 150 km en 8 mannen en 1 dame voor de 100 km. Die dag was het fantastisch fietsweer.We reden door het prachtige Leenderbos, over de Leendheide richting België en stopten al na 12 km voor de bezichtiging van de Achelse Kluis, een Benedictijner klooster, waar men diverse soorten trapist brouwt. Na 21 km dronken we koffie in Hamelt naast de kermis en een uurtje later opnieuw in Meeuwen, waar we lekker in de zon konden zitten.

Ja, de 100 km-groep had de adviezen van Klaas goed in z’n oren geknoopt en deed het rustig aan. De mooiste stop was bij de Wedelse molen, een oude graanmolen aan de Dommel bij Overpelt. Op een fraai terras dronken we een lekker Belgisch biertje en kon er een Hollandse nieuwe genuttigd worden. Men bleek er 175 soorten bier te verkopen.

De tocht in België ging door een fraai landschap van bossen en akkers, afgescheiden door bomen, en langs vennen met waterlelies. Langs de wegen de typisch Belgische huizen met veel steen en weinig raam. We waren gewaarschuwd voor de slechte fietspaden, maar dat viel erg mee.

‘s Avonds werd er door de ene groep opnieuw gewandeld terwijl de andere helft TV keek naar de prestaties van het Nederlands elftal.

Hoewel niemand het zaterdagavond kon geloven na zo’n prachtige dag, hoorden we ‘s avonds al dat het weer zou omslaan. En inderdaad, de volgende morgen werden we wakker terwijl het stortregende. Bovendien was het slechts 9 graden.

Er werd weer druk op de buienradar gekeken en enkelen van ons meenden dat het over een uur droog zou worden. Daarom werd de start een uur uitgesteld tot 9.45, maar het bleef plenzen. Er werd langzamer gereden vanwege de glibberige wegen, we hadden 4 lekke banden in de eerste uren en iedereen was verkleumd. Bij Eindhoven werd nog wel geopperd om maar met de trein naar huis te gaan, maar dat doe je als WTC-er niet.

In plaats van 11.30 arriveerden we pas om 1 uur bij de koffiestop. Er werd daar veel warme chocolademelk genuttigd. Ook in de Betuwe bleef het regenen, hoewel er ook wat droge perioden waren. Toen we langs het station Geldermalsen reden werd opnieuw de vraag gesteld: hoe gaan we verder?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lekke banden kregen we gelukkig niet meer. Pas om 4 uur werd het droog, maar toen zaten we al bij de 2e stop bij Beusichem aan de Lek. Hier werd ruimschoots de tijd genomen om op te warmen, want buiten was het nog steeds 9 graden.We arriveerden pas tegen half 7 in het clubhuis, waar we verwelkomd werden door familie en vrienden en waar een kop soep op ons stond te wachten. Omdat iedereen nat en koud was, gingen de meeste fietsers snel naar huis, slechts enkelen dronken nog een biertje en/of een wijntje.

Zoals elke evenement, kende ook deze 3-daagse hoogtepunten en dieptepunten.

Een dieptepunt vind ik het lage deelnemersaantal: slechts 19.

Uiteraard was het slechte weer tijdens de laatste dag ook een minpunt. Hoogtepunten
waren de fraaie routes en het plezierige fietsen in België, waar automobilisten altijd voor fietsers stoppen, ook als ze geen voorrang hebben. Zodra je de Nederlandse grens oversteekt, word je weer aan alle kanten belaagd door auto’s.

Rest mij de organisatoren, de routemakers en de voorrijders te bedanken voor hun inzet om van deze Driedaagse weer een onvergetelijk evenement te maken, maar ik hoop wel dat er volgend jaar meer mensen meegaan.

Gerard van den Berg

Up⬆

Van de straat.

juni-24

Het is best wel een dilemma, de vertrektijd voor een toertocht. Ga je namelijk om 8 of 9 uur weg dan is de stop pas op z’n vroegst drie uur later. De meeste horecagelegenheden laten de ochtend het liefst links liggen namelijk.Vertrek je echter om 11 uur, dan kun je na twee uurtjes fietsen een stop plannen waar je maar wilt.

Er zijn fietsers binnen de WTC die dat een goed idee vinden.We menen dat het zelfs is ingebracht in een ALV. Het idee is kennelijk opgepikt, in dit geval
door de gemeente Lochem die er meteen een straat naar hebben vernoemd.

Wat ze daar niet weten is dat het voorstel om zo laat te vertrekken niet is doorgegaan.We zijn daarom benieuwd of deze straat volgend jaar nog bestaat.

Up⬆

Foto’s Driedaagse 2012.

juni 25 01
juni 25 02
juni 25 03
OLYMPUS
OLYMPUS
OLYMPUS

Ledennieuws.

Up⬆