2015 augustus

Clubblad 2015-4

Inhoud:

Van de redactie [Peter ten Broeke]
Van de Voorzitter [Jos Koot]
Terug van vakantie [Wim Kuijpers]
Gestuurd door de wind! 2015 (deel 1) [Aard Weijers]
Mont Ventoux [Gerard van de Berg]
Verloren Land [Peter Post]
Bericht Toercommissie [TC]
Onze sponsors
Toerkalender
Verjaardagen
Uiterste inleverdatum voor het volgende nummer = 24 oktober 2015

Van de redactie [Peter ten Broeke]

Ook op de redactie was het deze zomer stil. Er kwamen niet zo gek veel artikelen binnen (geen een) en ook de colomnisten melden zich nog niet echt (ook geen een)
Komt door de vakantie.

Maar nu de vakantie achter de rug is en het gewone leven weer z’n aanvang neemt zouden we weer graag de nodige kopy ontvangen.
Een filmpje is ook goed (leuk)

Bij deze een filmpje op youtube van R. Goedemondt. Het is er een aantal, maar het gaat om de conference over z’n veter/fietsen. http://www.bing.com/videos/search?q=youtube+ronald+goedemondt+veter&qpvt=youtube+ronald+goedemondt+veter&FORM=VDRE
Up⬆

Woord van de Voorzitter Jos Koot

Helaas was ik vorig nummer te laat met insturen. Ik krijg altijd keurig een mail, maar die was door mij niet juist gelezen en op de bestuursvergadering voor onze vakantie hoorde ik dat hij al uit was. Ons mooie clubblad. Jammer maar ik zal beter mijn best moeten doen om tijdig mijn stukje aan te leveren.
Voor dit nummer ben ik gelukkig wel op tijd begonnen.
Ik heb dit jaar de voortreffelijke georganiseerde fietsvierdaagse van onze WTC gereden.
Jammer dat daar zo weinig leden aan meedoen.
Misschien iets voor het volgende jaar om met je vrouw, kinderen of kleinkinderen te fietsen.
Onze omgeving is zo prachtig!

De vakantie zal er voor de meeste nu wel opzitten. Ik hoop dat jullie allemaal hebben genoten. Zelf ben ik in Nederland gebleven. Op de Veluwe. Het was slecht weer: koud en regelmatig regen.
In juli waren wij in Esbeek in Brabant en daar hebben we gelukkig veel beter weer getroffen. Het was daar mooi en je kon er lekker op uit met de fiets of wandelen in de bossen tegen de Belgische grens.

De eerste bestuursvergadering is al geweest, maar daar moest ik helaas voor afzeggen. Mijn rechterknie speelde behoorlijk op en ik kon niet lopen, fietsen of autorijden die donderdag. Nu ik dit schrijf gaat het gelukkig stukken beter, maar het blijft voorzichtig aan doen. Welke zaken er besproken zijn zult u wel te horen krijgen via andere kanalen.

Feestavond 2015
Klik op foto voor een vergroting!

Op 12 september organiseren we weer onze feestavond. Meerdere mensen hebben zich hiervoor al opgegeven, maar er kunnen er nog veel meer bij.
Het begint om 5 uur met een drankje.
Rond 6 uur verzorgt keurslager van Schaik daarna de barbecue
Verder is er live muziek verzorgd door, voor sommigen bekend, Nico Bakker ( jubileum)
Hij speelt lekkere oude pop nummers.

De kosten voor deze avond zijn 10 euro per persoon.
Gaarne aanmelden bij Cees Vos ( schilderceesvos@hotmail.com tel 06-43112246)
Kom allemaal en neem je vrouw of vriendin ook mee, het is al gezellig maar dan wordt het nog gezelliger.

Groet,
Jos
Up⬆

Terug van vakantie [Wim Kuijpers]

Nu bijna iedereen teruggekeerd is van vakantie (hopelijk kijkt men terug op een fijne tijd) is het goed om de racefiets weer uit de schuur te halen om een paar mooie tochten te rijden. We hebben tot medio oktober nog 4 tochten voor u in petto, maar daarover later.

Eerst een terugblik op de afgelopen maanden. In de maanden juli en augustus zijn de deelnemersaantallen voor onze toertochten altijd wat lager dan in de periode daarvoor en daarna.

Wat mij in nooit gebeurd is is een toertocht uitstellen vanwege het warme weer.

Dat gebeurde toch bij de Verassingstocht. Omdat op 4 juli temperaturen verwacht werden van boven de 35 graden, besloten we de tocht een week uit te stellen. Op 11 juli reden 21 deelnemers de 110 km. en 11 rijders reden de 180 km. met mooi weer en weinig wind.

De GPS-tocht kende totaal 28 deelnemers 9 voor de 100 km., 19 voor de 150 km.

De Midzomertocht wederom 32 deelnemers, nu reden 11 de 110 km en 21 de 145 km.

Op de tocht Huizen-Otterlo/Posbank kwamen 44 deelnemers af, 29 voor de 110 en 15 voor de 180 km.

Bij bovengenoemde 3 tochten was het ook prachtig fietsweer.

Een tijdje geleden heb ik aandacht besteed aan het rijden in waaiers. Bij 1 van de tochten ging het niet goed. De rijder op kop werd gedwongen door lichamelijk contact om een waaier te vormen, hoewel hij dat op dat moment niet veilig vond. Regel 1 is dat de koprijder bepaalt of het mogelijk en veilig genoeg is om in een waaier te rijden en als er een wegkapitein bij de groep is zal deze daarop letten en het afdwingen door duwen is helemaal uit den boze.

De personen die zich hebben opgegeven voor wegkapitein zullen binnenkort een uitnodiging krijgen om een cursus te volgen. Alls je bereid bent om als wegkapitein te willen optreden kun je je nog opgeven. Met name voor de A- en de C-groep zoeken we nog mensen.

Welke tochten rijden we nog tot medio oktober? We hebben nog 2 clubtochten en 2 vrije toertochten voor u in de aanbieding.

De eerstvolgende tocht is op 5 september de Grote Rivierentocht, een vrije toertocht met 2 afstanden, nl. 115 en 155 km. Voor de korte tocht moesten we helaas een andere stop zoeken, omdat we vorig jaar niet terecht konden bij Het Terras in Wijk, bij Duurstede. Deze “mooie” locatie is namelijk alleen geopend bij mooi weer.

14 dagen later, dus op 19 september rijden we de Nazomertocht met afstanden van 105 en 150 km. Deze clubtocht leent zich om hem andersom te rijden (afhankelijk van de weersomstandigheden)

3 oktober is weer de Vrije Toertocht “Snerttocht” aan de beurt, 1 afstand van 100 km.

17 oktober sluiten we het seizoen af met de clubtocht “Sluitingstocht”.

Bij de start van tochten horen we nogal eens dat deelnemers mensen missen die meestal in hun groep rijden. Een oplossing kan zijn om met deze mensen af te spreken om te komen rijden. Dit kan je doen door een “telefoonkring” te beginnen. Het kan uiteraard ook per e-mail of nog moderner per “app”.

De Toercommissie
Up⬆

Gestuurd door de wind! 2015 [Aard Weijers]

Enkele jaren geleden heb ik op de Fiets- en Wandelbeurs een lezing gevolgd die ging over de fietsroute langs de Noordzeekust. Het is een bewegwijzerde fietsroute welke de Noordzeekust volgt van Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden Noorwegen Shetlandeilanden, Schotland, Engeland, Frankrijk en België.

north sea cycle route
north sea cycle route

Deze route behelst een totale lengte van 5932 km.
Veel om in een keer te fietsen omdat ik dan c.a. 2 maanden onderweg zou zijn. Het lijkt mij wel wat om dit jaar een deel van deze tocht te fietsen en wel het deel Nederland tot Bergen in Noorwegen. Coby wil niet meer van die lange afstanden fietsen vandaar het plan alleen te gaan. Ik heb hiervoor drie weken uitgetrokken. Om het in dit tijdsbestek te kunnen halen ga ik wel mijn eigen route volgen welke zal afwijken van de originele North Sea Cycle Route. Als mijn schema klopt zal ik in 19 dagen c.a. 1750 km fietsen en omstreeks 10 juli in Bergen zijn. Hans en Joke gaan in dezelfde periode deze fietstocht in Noorwegen maken en mogelijk zullen we gelijk in Bergen aankomen, en kan dan met hun terug naar huis reizen.

Als voorbereiding heb ik een bezoek gebracht aan de Vakantie Fietser in Amsterdam en daar twee delen van de Duitse route beschrijving van de Nordseekusten-Radweg gekocht. Een deel beschrijft de route in Denemarken en het andere deel de route door Noorwegen.

Vorig jaar heb ik een nieuwe fiets gekocht. Een Idworx met een Rohloff-naaf met 14 versnellingen. Toen heb ik al een tocht van c.a. 1700 km gefietst van huis via de Eiffel , Moezel een stuk door Frankrijk dan terug via Luxenburg en de Ardennen naar Maastricht en dan naar huis. De fiets is toen uitgetest en goed bevonden. Veel meer was er niet voor te bereiden zodat ik klaar ben voor een nieuw fiets avontuur.

ijssel bij zwolle
Ijssel bij Zwolle

Maandag 22 juni.

Ik kan starten met mijn fietstocht. Kinderen en kleinkinderen kwamen me nog even uitzwaaien en om 8 uur was het gaan. Ik had gunstige wind en vond mijn weg langs het randmeer naar Elburg en dan op naar Zwolle.

dalfsen
Dalfsen

In Zwolle kreeg ik de eerste bui en kon nog juist bij een MD schuilen en kon daar tevens koffie drinken. Het klaarde weer helemaal op en net buiten Zwolle kon ik een mooi fietspad oppakken welke langs de Overijsselse Vecht gaat. Als ik het dal van de Vecht uitfiets kom ik recht voor het mooie plaatsje Dalfsen en dat moet wel even op de foto.

De route volgt dan door het landelijke gebied van Overijssel met het kompas gericht op Nieuwleusen. In Balkbrug even langs een bakker maar die is nog gesloten dus dan maar weer verder door het gebied van het Reestdal in de richting van Zuidwolde. Onderweg breekt er weer een enorme bui los en ik kom net langs een restaurant. Hier maar mijn lunch gehouden en als de lucht weer breekt op richting Hoogeveen. Bij het kruisen van een snelweg naar het noorden ben ik de route kwijt en raak ik uit de koers. Gelukkig kom ik er tijdig achter en kan de juiste route weer oppakken. Anders dan in de ochtend volgen er regelmatig buien maar gelukkig is het niet koud. Soms is het schuilen maar af en toe fiets je ook maar gewoon door. Ik rij via het Drentse Gees en Sleen richting Noord – Oost en het lukt me daarbij net boven Emmen langs te gaan. Mijn bestemming voor vandaag is Valthe.

Na mijn rit van c.a. 145 km rij ik om half zeven het erf op bij vriend Jurg die hier een mooi verbouwde boerderij bewoont. Jurg is nog bezig met de verbouwing van het gastenverblijf. Een mooi stukje vakwerk en als bouwkundige blijft het altijd boeien om dit te volgen. Na een lekker biertje en een warme douche is het heerlijke eten wat Jurg verzorgd heeft. We kunnen ook rustig bijpraten en dan kan ik nog een keer genieten van een lux bed. Ik moet er maar extra van genieten want de komende drie weken is het slapen in de tent op de grond.
Valthe. Gefietste dag afstand 145 km.

Dinsdag 23 Juni.
De volgende ochtend is er uitgebreid ontbijt met koffie. Een goed fundament voor een stevige fietsdag. Omstreeks 9 uur kan ik vertrekken en de wind blijft gunstig uit westelijke richting komen. Ik trek door het rustige agrarische Groningse land en passeer al snel het plaatsje Bourtange. Een oud vestingstadje en met zeker weer zo’n mooi foto moment. Het is nog erg stil binnen de vestingmuren en kan er fietsend over de hobbelige keien door.

bourtange2
Bourtange
bourtange1
Bourtange

Duitsland
Als ik mijn weg weer vervolg passeer ik al gauw de grens met Duitsland. Niet dat je er veel van merkt alleen de boerderijen zien er toch wat anders uit als bij ons en het landschap wordt iets glooiender. Af en toe valt er een bui maar ik kan iedere keer schuilen en daarna trekt de lucht weer open en fiets ik weer lekker door.

Nabij Papenburg moet ik mijn koers iets meer noordelijk bijstellen om richting Leer te rijden. Ik volg zoveel mogelijk mijn fietskaart maar af en toe kom je langs een nieuwe fietsroute en die volg ik dan spontaan. Hierdoor kom je dan op verrassende plekjes.

Leer heeft een prachtig oude binnenstad en het is wat zoeken naar de camping. Ik moet daarbij terug over de Eems en loop daarbij vast tegen de snelweg. Uiteindelijk lukt het me om de juiste brug te vinden en rij omstreeks 6 uur de camping op. Het is erg stil op de camping die bij de jachthaven aan de Eems ligt. Vlot zet ik mijn tent op neem een douche en loop naar een restaurant die net naast de camping is. Een Western restaurant waar ik een goede steak ga eten en mijn verdiende biertje drink. Telkens als je weer zo’n tocht gaat fietsen moet je weer wennen aan dat zadel en na al de km ’s van de afgelopen dagen wil het lichaam wel weer wat rust. Om 9 uur kruip ik in mijn slaapzak en geef hier helemaal aan toe.
Leer. Gefietste dag afstand 95km.Totaal 240 km.

Woensdag 24 Juni.
Vroeg naar bed dan is het meestal ook weer vroeg wakker worden. Al om 6.15 ben ik wakker en sta op. Het is vannacht droog gebleven. Gisteren heb ik in Leer boodschappen gedaan zodat ik mijn eigen ontbijt kan maken. Dan is het tent afbreken fiets optuigen en om half negen zit ik weer op de fiets. Boven op de brug nog een laatste blik over de Eems en dan weer afdalen naar Leer. In zo’n grote stad is het steeds weer zoeken hoe je daar door heen komt. In de stad moet ik wachten voor de spoorbomen en rond de wachtenden sluit Johan op zijn scootmobiel aan. Hij heeft zijn radio luid aanstaan en muziek uit de jaren 70 schalt over de weg. Een nummer van dat het nooit regent in Californië. Even hoop ik dat het ook voor Duitsland geld want dan zit ik de komende dagen goed.

Op de scootmobiel van Johan is een stikker geplakt met de tekst: Ik laat me niet opjagen. Ik ben aan het werk niet op de vlucht! Dat is een goeie die moeten we onthouden. Op mijn fietskaart heb ik een rechte lijn getekend. Deze gaat eerst naar Varel en maakt dan een knik naar Bremerhaven en dan richting Hamburg. Ik probeer zo dicht mogelijk langs deze lijn te fietsen. Dit is de fietsrichting en Esenshamm is mijn einddoel voor vandaag. Dit gebied wordt Ostfriesland genoemd en het is een prachtig fietsgebied.

Ik passeer plotseling een Jaknikker en die moet natuurlijk wel even op foto vastgelegd worden.jaknikker

Ook hier zijn veel fietspaden aangelegd die je door de mooiste natuurgebieden voert. Overal is het uitermate rustig en je wordt vanzelf door de natuur opgezogen. Inmiddels is de zon definitief doorgebroken, de temperatuur stijgt en de lange broek kan uit en diep opgeborgen worden. Met korte mouwen is dit het ultieme fietsweer waar je zo vaak van droomt. Je hopt van dorpje naar dorpje. Rond lunchtijd kom ik langs een benzine station en neem uitgebreid tijd voor eten en drinken. In de namiddag kom ik langs een klein plaatsje Rodenkirchen dat tegen de rivier de Wezer geplakt zit. Op mijn fietskaart staan twee campings aangegeven welke meer noordelijk aan de Wezer liggen. Dat wordt nog even doorfietsen. Ook fiets ik hier over de tunnel waar het snelverkeer onder de Wezer door duikt. Rond 6 uur rij ik weer de camping op en kan ik de benen weer even anders gebruiken dan alleen maar rond trappen. Het is weer het vaste ritueel tent opzetten, douchen en er op uit om te eten. Tussen de camping en het dorpje ligt een spoorlijn die naar Bremerhaven gaat. Een grote loopbrug gaat over dit spoor en het is flink trap klimmen. Aan de andere kant is een sportcomplex en daarbij is een restaurant. Hier kan ik een goede Duitse biefstuk en zo’n goudblond Duits biertje nuttigen. Het gaat er goed in na zo’n tocht. Ik wandel weer naar de camping en duik weer op tijd mijn tent in.
Esenshamm. Gefietste dag afstand 107 km. Totaal 347 km.

Donderdag 25 Juni.
Het is weer op tijd opstaan en om half 9 zit ik alweer op de fiets. Het is helder weer en het belooft weer een mooie fietsdag te worden. Na enkele km ‘s kom ik bij de haven van Blexen waar het pont over de Wezer naar Bremerhaven vaart. Ik kan net nog aan boord en de boot vertrekt direct. Aan boord kan ik koffie drinken en tevens nog wat foto ’s maken.

Pont over de Wezer
Pont over de Wezer

Als we aanmeren pak ik mijn fiets en merk ik dat mijn achterband zacht is. Al een paar dagen moet ik ‘s morgens voor vertrek mijn band oppompen, maar dit is nu wel erg snel. Ik denk dat het ventiel de boosdoener is. Dus nog maar een keer de band oppompen en zowaar hij houd het weer een dag vol. Als ik meer tijd heb moet ik het probleem maar verder onderzoeken. Dan moet het wiel eruit en zoveel ervaring heb ik nog niet met deze nieuwe fiets met deze versnellingsnaaf. Dus nog maar even uitstellen. De officiële Noordzeeroute komt ook hierlangs en gaat dan in noordelijke richting. Ik pak weer mijn eigen fietsroute op en worstel me weer uit de greep van de grote stad. Als je maar weer uit zo ’n stad bent wordt de wegenstructuur weer duidelijk en kan je weer zien waar je bent. Ook een GPS kan daar goed bij helpen. Het einddoel van deze fietsdag is Wischhaven aan de Elbe waar ik morgen dan de oversteek naar Gluckstadt kan maken. Deze dagtocht is vergelijkbaar met die van gisteren en weer ga je van dorp naar dorp en kruis weer mooie natuurgebieden stille dorpjes en akkerland en boerderijen. Het is ook een uitgebreid watergebied met veel riviertjes kanalen en kleine meertjes. Als ik in een klein dorpje kom is er markt en kan ik vers brood kopen en iets lekkers voor bij de koffie. Ook nu kies ik af en toe voor een nieuwe fietsroute. Soms kom je er dan achter dat het eigenlijk een ATB route is die je over onverharde paden stuurt. Dat is met mijn fiets met 25 kg bagage niet de meest geëigende weg maar het brengt je wel weer op zeer verrassende plekken die je anders zelf nooit gevonden zou hebben. Je GPS blijft je volgen en ook al weet hij de weg niet over dit soort paden je kan wel steeds zien waar je zit en je zal niet gauw verdwalen. Zo kwam ik rond lunch tijd langs een bosrand over een karrespoor met gras langs een heel mooi stukje vrije natuur met wilde grassen. Het is hier zo mooi en stil dat ik beslis nu te stoppen en hier mijn lunch stop te houden.grasland
Ik pak mijn nieuwe luxe draai stoel een grondzeil mijn kook stel enz. Maak eerst koffie met een lekkere koek, dan Cup of soep dan vers brood met gebakken eieren en vla na. Na zo’n lunch kan je de hele wereld aan en fiets je weer als een speer. De wind is minder hard maar blijft me goed gezind en ik heb in hoofdzaak voor de wind. Rond 6 uur kom ik weer aan bij een camping langs de Elbe. Ik zit ver van de bewoonde wereld zodat ik vandaag geen gebruik kan maken van een restaurant en mijn eigen maaltijd moet verzorgen. Geen probleem ik heb van huis een paar eet pakketten mee genomen. Eerst soep, dan een rijst maaltijd vla na en dan koffie. Je hoeft niet ver weg en bent zelf bezig. Nog even contact met het thuisfront wat notities maken van deze dagrit en dan weer de slaapzak in.
Krautsand. Gefietste dag afstand 96 km. Totaal 443 km.

Vrijdag 26 Juni.
’s Morgens moet ik bij de receptie nog even een sleutel afgeven en ben weer gereed voor vertrek. Hier ontmoet ik een Nederlandse vrouw die ook met een fietsvakantie bezig is. Ze is in Groningen gestart en heeft een deel van de Noordzee route gefietst tot Denemarken. Ze zou met de trein terug maar alles verliep zo voorspoedig dat ze besloten heeft ook maar weer naar huis te gaan fietsen. Ik hoef slechts 4 km een fietspad te volgen langs de dijk van de Elbe en kom dan uit bij een brug vlak voor de haven waar het pont naar Gluckstadt vertrekt

Geopende brug
Geopende brug

Deze brug staat open en zal pas bediend gaan worden vanaf 10 uur. Dat wordt 1½ uur wachten of 15 km omrijden. Wachten vind ik niets dus dan maar omrijden. Zo kan ik om ½ 10 direct het pont oprijden en begint mijn overtocht over de Elbe. Gluckstadt is niet zo groot en voor de eerste 10 km van mijn route volg ik de bordjes van de Noord Zee route. Mijn koers veranderd dan in NNW. Ik kom weer door een watergebied met riviertjes en kanalen. Hier moet ik af en toe met een pontje oversteken. Bij de oversteek van het Noord / Oostzee kanaal moet ik even wachten op een pont. Een man op een race fiets staat ook te wachten en wijst naar de bidon op mijn fiets. Hij had dezelfde bidon en dat was de aanleiding voor een gesprek. Hij had aan de triatlon (Challence) van Almere meegedaan en ik heb hem vorig jaar bemachtigd toen broer Peter hieraan mee deed. Natuurlijk moest ik ook even uitleggen waar ik nu mee bezig was. Ben je 500 km van huis en dan maak je dit zomaar mee. Rond lunchtijd vind ik een bankje in een dorpje. Mooi om hier mijn lunchpauze te houden. Ik ben wat aan het rommelen met een eitje bakken enz. en neem het er lekker van. Een man parkeert zijn auto vlak bij en spreekt me in het Nederlands aan. Hij was voor zaken hier en maakt even een praatje met me. Leuke ervaring en het overkomt je zo maar. Na weer een schitterende fietsdag kon ik uiteindelijk in de namiddag aan in het plaatsje Horst aan de rivier de Eider. Aan de overkant van het randmeer bij Zeewolde ligt ook een plaatsje Horst maar dit is toch anders! De camping is pas overgenomen door een jong echtpaar die volop aan het verbouwen zijn. Ik krijg een mooi plekje met uitzicht op de rivier. Hier komen niet zoveel trekkende kampeerders en zeker niet op de fiets. De eigenaar vraagt dan ook aan mij hoe ik hier terecht kom, is dit gepland of heeft de wind je gestuurd. Hij zegt het zo mooi, alsof het een gedicht is. Het dorpje is zo klein dat er weer geen eetgelegenheid is dus ik ga weer mijn eigen kok spelen.
Horst. Gefietste dag afstand 107 km. Totaal 550 km.

Zaterdag 27 Juni.
Iedere keer dat je weer met een fietsvakantie begint moet je weer wennen aan al die dingen die met fiets kamperen te maken heeft. Alles moet zo zijn vaste plek hebben en in de juiste volgorde gebeuren. Na enkele dagen gaat het steeds meer vanzelf, zodat ik vanmorgen al om kwart over 8 op de fiets zat.

Ik volg een klein kronkel weggetje langs de rivier en kom zo op de weg naar Friedrichstadt. Voor mij op het smalle fietspad fietst een vrouw op een kleine bakfiets met ook nog een aanhanger. De weg gaat iets omhoog en het gaat uiterst traag. Als ze mij ziet geeft ze me de ruimte en ik kan passeren.fietskar
Even verder stop ik om het tafereel toch maar op foto vast te leggen. Ze is met haar eigen fiets avontuur bezig en over de manier “hoe” heb ik alle bewondering. Helaas ben ik er niet achter gekomen wat haar beweegt om het op deze manier te doen. In Friedrichstadt kan ik koffie drinken en boodschappen doen.

Af en toe is het bewolkt en vallen er een paar druppels regen maar de temperatuur blijft goed en ik kan in korte broek en korte mouwen blijven fietsen. Bij het plaatsje Husum fiets ik over de Zeeweg en krijg zicht op de Noordzee. Later buigt de kuststrook zich naar links af en ik blijf recht door fietsen. Hier kom ik in een poldergebied. In zee zijn dijken aangelegd waardoor binnen meren zijn ontstaan. Door de rijrichting krijg ik voor het eerst deze tocht te maken met harde tegenwind. Soms wordt de wind gebroken door de dijkjes maar verder kom ik op bijna Hollandse eindeloze rechte polderwegen met harde tegenwind. Het is echt stampen geblazen en uit mijn tas tover ik een MP3 speler en laat mijn fietspedalen leiden door het ritme van de muziek. Dit geeft wat afleiding en zo kom je toch verder.

Net voor de grens met Denemarken kom ik op een boeren camping. Hier staan twee caravans waarvan er bij een mensen buiten zitten. Ik kan achter een bomenrij wat beschutting vinden om mij tent op te zetten. De wind is nog steeds behoorlijk en omdat we dicht bij de zee zitten ook wel fris. Ik zit vlak bij het plaatsje Klanxbull. Hier vandaan is er een trein verbinding met het eiland Sylt dat hier voor de kust ligt. Ik ga naar het plaatsje om te gaan eten en voorlopig mijn laatste Duitse biertje te drinken.
Klanxbull: Gefietste dag afstand 86 km. Totaal 636 km.

Zondag 28 Juni.
Zo kan ik deze ochtend aan mijn laatste km ’s door het mooie fietsland Duitsland beginnen. De wind is iets gedraaid en ik heb hem weer iets schuin in de rug.
Denemarken
routebord1 routebordnoorwegen 
Al na enkele km ’s passeer ik bij Norddeich de Deense grens en zit tevens weer op de Noordzee route.
Ieder land heeft zo zijn eigen ontwerp van route borden en dat moet kunnen in ons verenigd Europa.deensewad
Ik kan even de dijk op en kijk direct op zee. Aan de horizon kijk ik op het eiland Sylt. Ik rij weer verder met links de beschutting van de dijk en rechts uitzicht over natuurland dat overgaat in akker- en weiland. Hier proef je ook weer de zoute zee lucht die de zintuigen extra prikkelen. De stilte wordt doorbroken door mijn fietsbanden die over de losse steenslag rolt, het gemekker van lammetjes en schapen en de roep van meeuwen en weide vogels om me heen. Regelmatig moet ik een hek openen waar je maar net met de fiets doorheen kan.
schapendijk
Na een tijdje gaat het fietspad weer over in een landelijke weg. Het rijdt wat makkelijker en er is nauwelijks verkeer op deze vroege zonnige zondag ochtend. Het land is hier dun bevolkt en horecavoorzieningen zijn er niet. Het duurt tot 1 uur voor ik iets van een restaurant annex winkel tegen kom. Ik ben door mijn brood heen maar dat hebben ze hier ook niet. Ik besluit als lunch een Pizza te nemen. Zo zit je dan op zondagmiddag als enige gast op het terras in Denemarken een Pizza te eten. Even verder op mijn route kom ik door een verrassend mooi oud plaatsje Ribe. Na al die stilte is het hier plotseling gezellig met mensen die door het centrum wandelen of op een terras een ijsje eten. Op het stadsplein staat een mooie gerestaureerde oude kerk. Als ik weer verder ga komt langzaam Esbjerg in beeld. Ik ben nog redelijk vroeg en las hier een korte drink pauze in. Ik kan me dan even voorbereiden naar welke camping in wil. Hier kan ik ook meteen inkopen doen. Mijn plan is om even voorbij de stad naar een camping te gaan. Ik raak evenwel helemaal verstrikt in het wegennet in en om de stad. Met veel moeite lukt het me uiteindelijk om mij uit het web van afgesloten woonerven en fietspaden die vast lopen tegen de snelweg te bevrijden. Met behulp van mijn GPS lukt het me daarna vrij snel de camping te vinden. Ik kom op de camping aan gelijktijdig met een jong Zwitsers stel. Ze zijn al een tijdje op de fiets onderweg. Ze zijn op weg door noord west Europa om vervolgens via Scandinavië en de Baltische staten weer terug te gaan. Ze denken dan weer in Oktober in Zwitserland te zijn. Ook dat gebeurt er zomaar om je heen. Op de camping maak ik mijn eigen maaltijd en zo sluit ik dan mijn eerste fietsweek af.
Esbjerg: Gefietste dag afstand 112 km. Totaal 748 km.

Maandag 29 Juni.
Het heeft vannacht geregend maar als ik opsta en de tent afbreek is- en blijft het de rest van de dag droog. Het begin van de dagrit gaat over mooi glooiend landschap welke geleidelijk overgaat in duingebied met grassen, heide mooie meertjes en bloeiend duinroos.stranden
Na 50 km kom ik langs een camping waar ik mijn eerste koffie van de dag kan drinken. Het is mooi zonnig weer geworden en ik kan de koffie buiten opdrinken en heb mezelf maar op een heerlijke Deense koek getrakteerd. Hier kon ik tevens verse broodjes halen voor tussen de middag. Het tweede deel gaat over een duin-dijk die de scheiding is tussen de zee en een groot binnen meer (Ring Kobing Fjord). Ik fiets in hoofdzaak langs de weg met vrij veel verkeer naast me. Met halve wind weet ik toch nog redelijk de snelheid erin te houden. Inmiddels heb ik 75 km getrapt en ben ik halverwege de 38 km lange dijk. Hier is een surfschool met een picknick bank en hier hou ik mijn lunchstop. Aan het eind van de dijk is een badplaats waar veel toeristen zijn en hun inkopen doen. Ik heb een camping in gedachten c.a. 10 km verderop en verwacht daar weinig voorzieningen. Ik doe dus nog de nodige inkopen zodat ik me vandaag zelf kan redden. Ik kom op een camping met een ster waar het echt heel stil is. Er zijn wat vaste sta plaatsen maar ik ben op dit moment de enige gast. Even komen er een aantal senioren op de fiets en houden hier een overleg t.p.v. een prachtig meertje welke net tegen de camping ligt. Na een uur vertrekt de groep weer en ik blijf in alle stilte achter. Ik heb er geen moeite mee en kan genieten van de stilte en de natuur om me heen.
Stadilo: Gefietste dag afstand 106 km. Totaal 854 km.

Dinsdag 30 Juni.
Ik kon weer vroeg in het zadel en alles ging lekker. Ik moet weer een stuk dijk fietsen maar deze is niet zo lang en er is een apart fietspad vrij van de weg en dat rijd veel rustiger. Ook is er nog weinig verkeer op de weg. Om c.a. half elf kan ik al ergens koffie drinken en volgt er een verrassend stuk duingebied in de fiets route.

vuurtoren
Vuurtoren

Een heel afwisselend stuk duingebied met meeuwen die boven je rond cirkelen, een heel mooie vuurtoren zo maar verstopt tussen de dennen die op hun beurt weer zo heerlijk naar hars geuren.
Rond 12 uur passeer ik een Deen welke met zijn fietst vakantie bezig is. Gisteren hebben we elkaar even gezien maar nu raken we aan de praat. We fietsen een stuk samen op naar het plaatsje Thyboron waar we met een pont over het water moeten.
We rijden daarna nog een stuk samen op waarna onze wegen gaan scheiden. Hij blijft de route volgen en ik ga het binnenland doorsteken naar een grotere plaats Thisted.fietstassen

Deze oversteek gaat over een wat grotere weg waarbij het landschap flink glooit en de klimmen lang door gaan. Ook is het inmiddels flink warm geworden. De benen worden zwaar en aan het eind van de rit heb ik er een lange dag etappe van 125 km opzitten. De stad ligt aan een heel groot meer met op de achtergrond hoge heuvels. Als ik langs de boulevard fiets valt de vermoeidheid van je af en gaan de laatste km ’s bijna vanzelf. Op de camping krijg ik een mooi plekje waar ik de tent opzet.

Na een verfrissende douch kan ik de stad in en geniet ik van een goede maaltijd en een goed Deens glas bier. In de avond bel ik met het thuisfront om zoon Marcel te feliciteren met zijn verjaardag.landscahpenwater
Thisted: Gefietste dag afstand 125 km. Totaal 979 km.
Woensdag 1 Juli.
Het is weer zo ’n prachtige zomerse dag. Van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat zon zonder wolken. Deze dagrit staat weer in het teken van terug naar de kust. Weer div. heuvels over, hoewel deze niet zo heftig zijn als gisteren. Mijn route hopt van de Noordzee route (nr. 1) en de Jutland route (nr. 12). In route 1 zitten heel veel onverharde grind fietspaden. Dat is wel mooi maar tevens zwaar fietsen met al die bagage die je zo meevoert. Af en toe vind ik ook hier met mijn GPS een alternatieve route en zo ontstaan weer leuke variaties. Mooie vergezichten, duinen, meren, akkers en leuke boerderijen. De wolken spelen hun spel en dat mag ik allemaal fietsend beleven. Omdat ik gisteren een extra lange fietsdag had heb ik nu de luxe het wat korter te kunnen houden. Na c.a. 90 km kom ik in Blokhus aan een echte badplaats en ik vind vrij snel mijn camping. Net naast me op de camping staan Leen en Leny uit Emmen en we kunnen ervaringen uitwisselen over onze fietsvakanties. Omdat ik vroeg ben en het nog steeds mooi weer is kan ik mijn was doen. Was doen kan altijd wel maar om het droog te krijgen is meest het probleem. Vandaag dus niet en aan het eind van de dag kan alles weer droog in de tassen.
Blokhus: Gefietste dag afstand 92 km. Totaal 1071 km. Einde 1e deel.

Up⬆

Mont Ventoux [Gerard van de Berg]

Mont Ventoux, uitgelaten zijn of worden
Mijn zoon Bernd zit met zijn gezin in Zuid Frankrijk. Met vakantie naar de zon. Deden wij vroeger ook. Je hebt dan de tijd om leuke dingen te doen met je kinderen, zoals wandelen in de bergen en zwemmen, varen in een bootje of simpel een ijsje te eten. Maar mijn zoon neemt altijd z’n racefiets mee.
Afgelopen zondag, toen het hier de hele dag regende en slechts 13 graden was, kreeg ik een appje van hem. Een selfie op de Ventoux, knalblauwe lucht. Naast hem een bord waarop stond: Mont Ventoux 1911 m. Hij schreef erbij: na 20 jaar weer terug op de Ventoux! Hij stelde ook een vraag: stonden we hier ook niet met z’n allen in 1985, 30 jaar geleden dus?
Meteen dacht ik terug aan de tijd dat wij in die buurt kampeerden. De laatste keer moet inderdaad 1985 geweest zijn. We stonden op een kleine camping in Mazan, zo’n 10 km onder Bedoin, met uitzicht op de Mont Ventoux. Alles was er zo krap dat we onze Franse overbuurman bijna konden aanraken. Deze, in onze ogen wat oudere man, vertrok elke morgen vroeg als wij nog sliepen op de racefiets en kwam dan weer terug als wij om 9 uur aan het ontbijt zaten. Lekker fietsen als het nog koel is. Wij hadden wel bewondering voor zo’n oude man op een racefiets. Achteraf denk ik dat hij nog geen 60 was en dus bij de huidige WTC bij de jonkies had behoord. Eén dag bleef hij heel lang weg. Later kwamen we erachter dat hij die dag de Mont Ventoux had beklommen en onze bewondering voor hem nam alleen maar toe.
Wij zijn zeker vijf maal in de Provence op vakantie geweest, en diverse malen werd de Ventoux beklommen. Met de auto dan. Maar het uitzicht is er niet minder om. Vanuit Bedoin, als je het bos uitkomt zie je kale berg voor je. En dan is het nog een heel eind naar de top. Bij het monument van Tommy Simpson staan altijd fietsers te kijken. Iedereen denkt: zoiets zal mij niet overkomen, want ik gebruik geen drugs of doping. Maar als je te weinig water bij je hebt, kun je op deze berg in de brandende zon behoorlijk in de problemen komen. En boven stormt het altijd. Maar het uitzicht is er bij mooi weer onvergetelijk.
Na het zien van het selfie van mijn zoon op de Ventoux, appte ik terug: Ik dacht dat je met je gezin op vakantie was en leuke dingen met de kinderen ging doen. Ja, zei hij, maar ik moest mezelf vandaag even uitlaten op de fiets. Hij voegde eraan toe dat deze zinsnede niet van hem was, maar een quote van de legendarische “Kneet”. Een fietser die zichzelf even uitlaat, niet omdat hij anders het huis bevuilt, maar omdat hij gewoon even lekker wil fietsen. Dit is iets waar ik me in 1985 niets bij kon voorstellen, maar inmiddels weet ik beter.
Mijn zoon had dus zichzelf uitgelaten en stond nu uitgelaten te glunderen op de Ventoux. Prachtig!

Gerard van den Berg

Up⬆

Verloren Land [Peter Post]

verlorenland
Je hebt het eerst nog niet zo in de gaten. Van het tweede wiel zak je naar de buik van het pelotonnetje. Tot slot zit je in het laatste wiel.
En dan maak je een bocht en komt de wind op de kant. Je verliest een paar centimeter. Op de kant zit je maar je weet het wiel voor je nog net te houden.
Tot de volgende bocht. Want het peloton, dat is net een harmonica die in en uit elkaar getrokken wordt en precies bij de bochten zit jij in het achterste deel van het stuk dat uit elkaar wordt getrokken.
Het lukt je niet om het kleine gaatje te slechten. Het wordt 50 centimeter. Het wordt een meter. Drie. Zeven. Vijftig.
Het is verloren land en wat je ook doet en hoe je het ook probeert, dat maak je nooit meer goed. Ergens onder Nijmegen, tegen het Limburgse Molenhoek hebben ze dat gevoel goed begrepen en er een straat naar vernoemd.

Up⬆

Bericht Toercommissie [TC]

Gezocht: Coördinator Avondfietsvierdaagse

De Toercommissie zoekt met spoed een coördinator voor de Avondfietsvierdaagse.

De eerstvolgende editie van dit jaarlijkse evenement wordt gehouden in juni 2016.

Taakomschrijving:
a- Reclame maken voor dit evenement.
b- Het zoeken naar vrijwilligers voor uitpijlen, tafelbezetting, bemanning stempelpost en ophalen pijlen
c- Het bepalen van de te rijden routes
d- Het op papier zetten van de routes
e- Het op de dagen zelf aanwezig zijn voor de coördinatie.

De toercommissie kan ondersteuning bieden bij punten b (tijdens Open Dag), c en d.

Voor informatie kunt u zich wenden tot de huidige coördinator, Nico vd Graaf, telefoon 06-12080673, of bij de voorzitter Toercommissie, Wim Kuijpers 06-24227797.

Up⬆

Toerkalender 2015

[table id=6/]
Up⬆

Onze Sponsors


Up⬆

Verjaardagen.

“SEPTEMBER”
geborenlid sinds
08-09-1972Bas Poort29-3-2018
10-09-1948Joop Visser1-3-2014
24-09-1960Doke Schreuder16-4-2014
26-09-1959Willem Eypen1-1-1990
27-09-1950Jos Koot1-1-1995
“OKTOBER”
geborenlid sinds
09-10-1965Rob de Groot1-1-2003
09-10-1976Bas Baars11-5-2015
10-10-1944Peter Beek1-1-1985
22-10-1946Jan Kuijer24-2-2018
25-10-1958Peter Heezemans18-1-2016
31-10-1964Nico van der Graaf1-1-1995

Up⬆

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.