2015 juni

Clubblad 2015-3

Colofon
Cubblad WTC
WTC PostadresNaarderhop 7, 1274HW Huizen
Rabobank Noord HollandIBAN:NL35RABO0329977032
Internet:www.wtchuizen.nlwebmaster@wtchuizen.nl
Voorzitter:Jos Koot (035-5260193)
Secretaris:Peter Markestein (035-5250240)secretariaat@wtchuizen.nl
Penningmeester:Bert van Loo (036-5384408)
Toercommissie:Wim Kuijpers (035-5258293)tc@wtchuizen.nl
Bar & Clubhuis:Gerard van de Berg (035-5252997)
Redactie:Peter ten Broeke [redacteur]Dietrich Bakker [web realisatie]
Redactieadres:redactie@wtchuizen.nl

Inhoud:

Van de redactie [Peter ten Broeke]
Toercommissie nieuws [Wim Kuijpers]
Van de bestuurstafel [Peter Markestein]
Omloop Midden Nederland [Theo van Berkel]
Driedaagse 2015 [Gerard van de Berg]
Vrijdom [Peter Post]
Project : Tour de France 2016 / Le Tour 4 Brains [Michel Lukkien]
Onze sponsors
Tour de France 1903-1935  [Wim Kuijpers]
Drie dagen op de Bezemwagen  [Helen Veerman]
Toerkalender
Verjaardagen
Uiterste inleverdatum voor het volgende nummer = 20 augustus 2015

Van de redactie [Peter ten Broeke]

In de bijlage SIR EDMUND van de Volkskrant van zaterdag 20 juli 2014 stond een artikel over wielerboeken.
Met de komende Tour de France voor ogen heb ik de boeken die er besproken zijn op een rijtje gezet.

DE WEG OMHOOG van MARTIN BONS. (Thomas Rap) De auteur beschrijft hier niet alleen het beklimmen van een berg (in dit geval de Alpe d’Huez) maar tevens het beklimmen van de maatschappelijke ladder.

THUIS IN DE TOUR van MART SMEETS. (De kring) Een verzameling stukken over Nederlandse Tour-starts. Van Amsterdam in 1954 tot Utrecht 2015. Veel anekdotes, veel autobiografisch materiaal.

DE NEDERLANDSE WIELERLITERATUUR IN 60 EN ENIGE VERHALEN van VAN DEN BOOGAARD. (Prometheus)
In totaal 64 verhalen, meer dan 100 jaar wielerliteratuur omvattend. Van den Boogaard (sportliteratuurrecensent van HET PAROOL) heeft veel nieuwe verhalen opgeduikeld en aan de vergetelheid weten te onttrekken.

DE VEERTIENDE ETAPPE – 71 wielerverhalen van TIM KRABBE (Prometheus)
43 wielerverhalen zijn bekend – 28 verhalen zijn nieuw. Scherpe analyse’s, “fris gehouden door de fiets” en ook z’n liberale visie op het dopinggebruik en “eerlijkheid” in de sport komen aan de orde.

DE KUNST VAN HET WINNEN van HERMAN CHEVROLETS (de Arbeiderspers) Een pleidooi voor het winnen tegen elke prijs. Om Krabbe te citeren: “Vergeet iedere vorm van eerlijkheid”.
Chevrolets doet tourleiders klassieke Chinese oorlogs-strategieën aan de hand: “stuur zwakke schakels in de aanval, maar wek wel de indruk dat ze sterk zijn!”

DE BAAS van M. HUIJDINK (Nieuw Amsterdam) Gedetailleerd en goed geresearched beschrijft ze
De Tour van 2003, de meest turbulente ronde van de Tour de France. Er is sprake van een 2e verhaallijn. Deze verhaallijn is fictie: Huijdink maakt van de Tour een reusachtige realityshow, dat wordt gedirigeerd door televisietypes die er alles aan doen om de kijkers aan de buis te kluisteren.

DRAAG NOOIT EEN GELE TRUI van ALEX VAN DER HULST (Nieuw Amsterdam)
Relativerend verhaal van 2 oudere echtparen die in tweetallen twintig meter achter elkaar rijden (vrouw naast vrouw/man naast man) en door een racefietser gepasseerd wordt.
Relativerend over een onderwerp dat van relativering niets moet hebben: de toerfietser van middelbare leeftijd…

JEAN van BART JUNGSMANN (Atlas Kontakt) Van sommige mensen volstaat alleen de voornaam.
Zo is er maar één Jean en dat is de man die Nederland leerde wat wielrennen is: Jean Nelissen!
Een verslag van een man die een uitzonderlijk leven leidde: “van kasteelheer tot zwerver. Maar altijd met opgeheven hoofd”. Om met Mart Smeets te spreken: “wat een man”!
Up⬆

Toercommissie nieuws [Wim Kuijpers]

De maanden mei en juni zijn altijd belangrijke maanden voor de Toercommissie. Zo worden de vrije toertochten Omloop Midden Nederland en Ster van Huizen verreden, de 3-daagse die dit jaar naar Dordrecht ging en de jaarlijkse AvondFietsVierDaagse. Voor al deze tochten doen we een beroep op onze leden om vrijwillig een taak op zich te nemen om deze tochten mogelijk te maken. Dit is dit jaar weer uitstekend verlopen en we bedanken deze vrijwilligers dan ook ten zeerste. Ook zouden we willen dat de weergoden in ons corps vrijwilligers zou zitten, maar helaas is dit nog niet te realiseren.

Tijdens de Omloop Midden Nederland werkten deze weergoden wel mee en dit had tot gevolg dat maar liefst 200 deelnemers vanuit Huizen gestart zijn. Aangezien ook rijders die gestart waren in Woerden en Leusden langs kwamen was het ontzettend druk en zeer gezellig op ons terras. Ik hoorde dat de appeltaart al vroeg uitverkocht was. Al met al was het ook een uitstekende dag voor de kantinecommissie en dus ook voor de penningmeester.
Tijdens de Ster van Huizen gaven de weergoden niet thuis en daardoor begon de dag met motregen wat later overging in buien. Dit had tot gevolg dat er slechts 57 deelnemers gestart zijn, waarbij vrijwel niemand de door hem opgegeven te rijden afstand heeft afgelegd.
Tijdens bovengenoemde tochten waren ook 2 valpartijen te betreuren. Beide waren het gevolg van persoonlijke fouten van de rijder zelf of van een mederijder. Toos Vreman was het slachtoffer in de Omloop met een sleutelbeenbreuk en Jan Riemer Bij de Ster van Huizen met maar liefst 8 gebroken ribben, een klaplong en een gekwetste schouderband. We hopen dat beiden snel weer geheel herstellen.

De 3-daagse was een groot succes. Maar liefst 30 mensen hadden zich ingeschreven voor deze tocht naar Dordrecht. Met redelijk veel wind tegen vertrokken we op vrijdag door het Groene Hart richting Alphen a/d Rijn, Zoetermeer, Schiedam en Rotterdam, waarbij we nauwelijks merkten dat we door een zeer druk bevolkt gebied reden. 3daagse dordrechtKees Kleinjan nam tussen de eerste en de tweede stop nog een voorsprong. Uiteindelijk kwam iedereen veilig aan in Dordrecht (de pech bestond uit slechts enkele lekke banden). De Stay Okay lag schitterend aan het water van de Biesbosch. De tweede dag werd in 3 groepen gereden die dan wel 150, 100 of 60 kilometer aflegden. Het laatste stuk door het land wat helemaal vrijgemaakt wordt om te worden teruggegeven aan het water was zeer pittig. De wind met kracht 4 à 5 Bft schuin tegen en geen boom te zien. Maar verder was het een mooie afwisselende tocht met wat onweer en regen in het begin. De terugtocht op zondag ging zeer voorspoedig. Met wind achter waren we voor half elf bij de eerste stop waar de schoonmaakster nog bezig was. Toch presteerde men het om 30 mensen binnen 20 minuten te voorzien van koffie met warm appelgebak.
Vanaf de tweede stop hadden we wel wat te kampen met regen maar de soep en broodjes in het clubhuis lonkte, dus maalde niemand daarom. Een groot compliment van de Toercommissie voor de organisatie: Jan de Lege, Bert Dolleman en Bert van Loo voor al het werk, zoals uitstippelen routes, voorrijden van deze routes, afspraken maken met de stops en de Stay Okay, de menukeuzes, alsmede de begeleiding, voorrijders, achterrijders, Helen Veerman die 3 dagen met de huurauto meereed, Piet Broeke voor de avond wandelroutes (helaas is er, vanwege de regen op vrijdagavond, slechts op 1 avond gelopen).

De deelnemersaantallen van de overige tochten waren:
Cor Lakeman Memorial – 22
Heuveltocht – 28
Avondfietsvierdaagse – (officieus heb ik gehoord ca. 50 deelnemers)

De volgende tochten die verreden zullen worden zijn:
Op 4 juli de Verrassingstocht, 2 afstanden 120 en 175 km.
Op 18 juli de GPS-tocht, 2 afstanden 90 en 150 km
Op 8 augustus de Midzomertocht, 2 afstanden 110 en 145 km.
Op 22 augustus Huizen-Otterlo over 115 km en Huizen-Posbank over 180 km.

Tot slot nog een mededeling over de dinsdagmiddag groep, die startte in het verleden altijd om 12.00 uur, maar op veler verzoek is de starttijd verplaatst naar 11.00 uur. Bovendien is het streven om als het “terrassenweer” is een iets grotere afstand te rijden, dus 105 à110 km. en dan halverwege een stop te houden bij zo’n terrasje.

Voor iedereen die met vakantie gaat een plezierige tijd gewenst en we zien u graag zongebruind en uitgerust terug.

Wim Kuijpers
Up⬆

Van de bestuurstafel [Peter Markestein]

Op de algemene ledenvergadering kwam het verzoek om, in het clubgebouw,een WIFI aansluiting te realiseren. Omdat ook het alarm systeem van deze lijn gebruikt maakt, moest er het een en ander uitgezocht worden. Daarna is de bestelling bij KPN geplaatst en sinds 28 mei is de aansluiting geactiveerd.

Er zijn nog een aantal leden die hun toerlicentie nog niet hebben opgehaald. Dit kan alsnog gebeuren op de dagen dat er een tocht georganiseerd wordt. Tijdens het inschrijven kan dan gelijk om de licentie gevraagd worden.

Aan de achterkant van het clubgebouw staan 2 bomen waarvoor een kapvergunning is aangevraagd. De bomen staan te dicht bij de dakgoot, waardoor schade aan het clubhuis kan ontstaan. Wanneer de bomen omgehakt zullen worden is nog niet bekend.

In het tweede kwartaal heeft zich 1 nieuw lid aangemeld.
Bas Baars uit Huizen

We heten Bas welkom en wensen hem veel fietsplezier.

De Omloop Midden Nederland [Theo van Berkel]

cropped-wtclogo.jpg

tt-leusden-logo
tt-leusden-logo
wtc-woerden-logo
wtc-woerden-logo

De Omloop Midden Nederland is een fietsevenement dat georganiseerd wordt door WTC Woerden, WTC Huizen en TT Leusden. De editie van dit jaar is de 33e editie.

De Omloop Midden Nederland, die bij de NTFU een status van 2 sterren heeft, kent vier afstanden (60, 100, 150 en 200 km), die uit trajecten bestaan die van startplaats naar startplaats (Huizen, Leusden, Woerden) kunnen worden gereden, waarbij de startplaatsen ook fungeren als controlepost. De combinaties van trajecten bepalen de afstand die uiteindelijk wordt afgelegd. Vandaag zou ik vanaf Woerden traject A naar Huizen rijden (46 km) en vanaf Huizen traject F naar Woerden (55 km), waardoor een tocht van 100 km ontstaat.

De trajecten van de Omloop Midden Nederland voeren door een scala aan landschappen, wat dit evenement zo aantrekkelijk maakt. De trajecten A en F (Woerden – Huizen, Huizen – Woerden) voeren door de polders van West-Utrecht, langs de Vecht met haar buitenplaatsen, de polders van Ankeveen, de villawijk van Baarn, natuurgebieden in het Gooi, de heide bij Crailo, de bossen bij Lage Vuursche en Maartensdijk, de petgaten bij Molenpolder en het buitengebied van kasteel De Haar. Andere trajecten voeren over de Utrechtse Heuvelrug en langs het IJsselmeer.

De twee sterren status van de Omloop Midden Nederland staat borg voor een zorgvuldige voorbereiding door de organiserende verenigingen, goede bepijling en een goed bemande start- en controlepost met hapje voor de inwendige mens en EHBO voor de gewonde coureur.

Het merendeel van de wegen, weggetjes en paden waarover de Omloop Midden Nederland voert, is geasfalteerd. Een enkele keer is er sprake van grindpaden. Een aantal keren voert de tocht over fietspaden langs provinciale wegen en soms langs een geluidswal van een snelweg. Op de trajecten A en F ben ik geen gevaarlijke oversteekpunten tegengekomen.

vleuten-hamtoren
vleuten-hamtoren

De aanloop

Om half negen vertrokken vanuit De Meern. De lucht was blauw en de zon scheen volop maar de temperatuur was nog laag (4 graden). De rookpluim van de Nuon electriciteitscentrale op Lage Weide ging recht de hoogte in, duidend op een zwakke wind.

Aan de rand van Vleuten genoten van het fruitteeltgebied dat buiten de klauwen van de Vinex-bouwers is gebleven. De Hamtoren contrasteerde fraai met zijn omgeving.

wtc-woerden-clubhuis
wtc-woerden-clubhuis

Bij de Breudijk zag ik een Rabobank-pijl. Dat was er eentje van de Omloop Midden Nederland. Mooi! De weg naar de het clubhuis van WTC Woerden was met pijlen aangegeven. In Woerden bij een deels afgebroken pijl verkeerd gereden zodat ik midden in een industrieterrein uitkwam. Na een kwartier zoeken en ronddolen kwam ik uit bij de Waardsebaan, waarvandaan ik via de pijlen naar Sur Place kon fietsen, zoals het clubhuis van WTC Woerden heet. Inschrijfkaart invullen en aangeven dat ik aan de tocht van vandaag een herinnering wilde overhouden: een fraaie medaille. Eén van de andere deelnemers vroeg van welke pijlen de route was voorzien. De man achter de inschrijftafel wees hem op de pijl die op de deur was geplakt. “Een Rabobank-pijl!” zei de deelnemer. “Ja, die is uit de tijd dat de Rabobank nog iets voor het wielrennen deed, nu niet meer” verzuchtte de man achter de inschrijftafel. “Jullie hebben er in ieder geval een mooie set pijlen aan overgehouden” was mijn antwoord.

oortjespad-ooievaars
oortjespad-ooievaars

Traject A (Woerden – Huizen, 46 km)

In een rustig tempo vertrokken. Door Woerden heen en bij Geestdorp linksaf, langs de N405 richting Kamerik. De restauratiewerkzaamheden aan het stoomgemaal Kamerik Teijlingens, waarvoor het fietspad met een slinger uitwijkt, zijn voltooid en het gebouw ziet er bijzonder fraai uit. De stoommachine zal ook weer in ere worden hersteld.

Bij Kamerik de Van Teijlingenweg op en langs een smalle vaart naar Kanis, waarvandaan de route langs recreatiegebied Oortjespad naar het poldergebied van Kockengen en omgeving voert. Op het ooievaarsnest aan de rand van dit recreatiegebied hield een ooievaar grote schoonmaak. Hij verjoeg kraaien en mussen en verwijderde vervolgens takken, veren en andere troep.

buitenplaats-langs-de-vecht
buitenplaats-langs-de-vecht

Door naar Breukelen om daarvandaan in noordwestelijke richting langs de Vecht te fietsen met haar mooie buitenplaatsen. Rechts van de oever is er fraai zicht op het weidse veenland.

In Vreeland waren de molenaar van molen De Ruiter en zijn helper druk bezig de vier wieken van volle zeilen te voorzien.

Zo smal als de dijk langs de Vecht was, zo breed en weids werd het landschap bij Horstermeer en Ankeveen.

vreeland-molen-de-ruiter
vreeland-molen-de-ruiter

Aan de rand van Ankeveen wordt nog steeds geprotesteerd tegen plannen om weiland om te toveren in moerasgebied; men is bang dat de paarden die er grazen, ziek worden van muggensteken. Aan de actieborden te zien is het laatste woord hier nog niet over gezegd.

Bij het Noordereinde in ‘s Graveland neergestreken op het terras van café Bollie Blooper, waar een viertal fietsers zat, gehuld in kleding van het Amsterdamse GVB, en twee andere fietsers die aan een langere afstand van de Omloop Midden Nederland meededen. Had er inclusief de aanrijkilometers al zo’n 55 km op zitten. Tijd voor de lunch! Twee bruine broodjes met kaas besteld en koffie. De broodjes waren riant belegd met lange, dikke plakken volvette kaas. Dat deed de inwendige goed. Er kon niet met pinpas worden betaald. Gelukkig genoeg cash geld op zak.

wtc-huizen-clubhuis "Aan de Meet"
wtc-huizen-clubhuis “Aan de Meet”

Voldaan en wel doorgereden naar Bussum. Langs het fietspad bij de N236 stonden naar mijn idee niet zoveel pijlen als in het deel tot aan Ankeveen. Niet bekend met de omgeving, kon ik uit de routebeschrijving niet zoveel wijs, ook niet in combinatie met de kilometerteller en ook niet met mijn herinneringen aan de editie-2013 van deze tocht die ik samen met mijn fietsmaat had gereden.

In de veronderstelling dat er pijlen verdwenen waren, linksaf de Nieuwe ‘s Gravelandseweg in en na korte tijd de weg kwijtgeraakt. Een stadsplattegrond op een informatiepaneel vergeleken met de routebeschrijving. Wegwijzers naar Huizen volgend, om aan de rand van de Hilversumse Meent uit te komen. Terug en de plattegrond weer bestudeerd. Met een lange slinger door Bussum en voorbij de A1 de Bollelaan in. Mooi bosgebied met fraaie villa’s, maar geen Rabobank-pijlen. De Flevolaan bood geen uitkomst. Twee toerfietsende dames gaven het advies terug te rijden, rechts- en linksaf en dan over de heide naar de Crailoseweg. Een mountainbike-fietser die voor zijn plezier een rit zonder vaste bestemming maakte, kon me niet verder helpen. Dan maar een eigen draai geven aan de Omloop Midden Nederland, dacht ik. Jammer van het eremetaal. Het verloop van de weg beantwoorde echter aan wat de dames hadden gezegd en tot mijn stomme verbazing kwam ik op de Crailoseweg uit. Linksaf of rechtsaf? vroeg ik me af. Van links kwamen groepjes fietsers met flinke vaart voorbij. Ik gokte erop dat zij deelnamen aan de Omloop Midden Nederland en uitgerust en wel de rit hervat hadden vanaf de controlepost. Linksaf, dus. Een gelukkige keuze; na een paar honderd meter zag ik een bord dat naar het clubhuis van WTC Huizen verwees. Tijd voor een stempel en al met al maar 3 kilometer teveel gereden. Dacht dat het twee uur was. “Nee” zei de man achter de stempeltafel; “het is één uur dus je hebt nog tijd genoeg om op tijd in Woerden te zijn.”

Baarn Vila
Baarn Vila

Traject F (Huizen – Woerden, 55 km)

Vanaf het clubhuis van WTC Huizen voerde de Omloop Midden Nederland langs het heidegebied van Crailo, in deze tijd van het jaar bruin maar door het heuvelachtige terrein niet minder imposant. Enkele kilometers langs de geluidswal aan de A1 richting Amersfoort, om het knooppunt Eemnes heen en daarna langs de rand van Baarn. Hier zijn fraaie villa’s.

Voorbij kasteel De Hoge Vuursche, waar een gezelschap op het bordes stond (zodat ik afzag van het maken van een foto) linksaf en het verharde fietspad op dat langs de Hoge Vuurseweg loopt door landgoed Pijnenburg, dat aan kasteel Groeneveld grenst. Af en toe een kleinere versnelling vanwege korte stijginkjes. Voor mijn idee was ik opnieuw van de route afgeraakt en besloot ik op geleide van ANWB paddestoelen naar Lage Vuursche en Maartensdijk te rijden. Daarvandaan moest ik de route weer kunnen oppakken.

maartensdijk-mauritshoeve
maartensdijk-mauritshoeve

22 kilometer na vertrek uit Huizen, een afstand die klopte met de routebeschrijving, kwam ik aan bij het overvolle terras van de Mauritshoeve. De Zwarte Reus pal voor het terras geparkeerd, hij mocht niet naar binnen. Een serveerster vertelde dat ze niet wisten dat er vandaag een fietsevenement gaande was.

Of het aan de volvette kaas lag, de Appelsien die misschien te lang bewaard was gebleven of de slechte nachtrust? Een droge keel, een sputterende inwendige en benen als lood. Met cola geprobeerd de inwendige te kalmeren. Matig resultaat. Bij een snackbar in Westbroek Fanta gedronken en de rit voortgezet.

Langs de Kerkdijk stond en hing nog volop versiering van Koningsdag; versiering die ook gebruikt zou kunnen worden op de naderende vijfde mei. Voorbij Molenpolder kwam de inwendige weer tot rust en na de oversteek over de A2 bij Maarssenbroek ging het fietsen, met de finish in zicht, weer wat beter.

omloop-midden-nederland-medailles-2013-2015
omloop-midden-nederland-medailles-2013-2015

Het laatste deel van de rit voerde door het buitengebied van kasteel De Haar. Achter een heg op het kasteelterrein was een bruidsgezelschap bezig met een fotosessie. De leden van een klein fanfarekorps namen er even hun gemak van.

De fruitbomen langs de Breudijk waren voorzichtig in bloei gekomen. Uitbundig was het nog niet. Maar dat komt.

Voorbij de Putkop langs het spoor de Veldwijk op en naar een zonovergoten Woerden. De afgebroken pijl was inmiddels door een gaaf exemplaar vervangen en zonder problemen of omwegen bereikte ik “Sur Place”.

Met de heer Tuithof, de voorzitter van WTC Woerden die achter de stempeltafel stond, een afrondend praatje gemaakt. Hij keek met tevredenheid terug op deze editie van de Omloop Midden Nederland, niet in het laatst vanwege het mooie, zonnige weer. “Het komt niet vaak voor” zei hij, wijzend naar een groep fietsers buiten, “dat je om deze tijd van het jaar lekker op het terras zit.”

Het eremetaal in ontvangst genomen en in een rustig tempo naar huis. Het was een mooie fietsdag geweest, prachtig weer, prachtige omgeving. De perikelen onderweg van de inwendige deden daar niets aan af.

De Meern, 2 mei 2015

Theo van Berkel.

Voor veel meer mooie tochten, bezoek de blog van Theo van Berkel via deze link; https://twmvanberkel.wordpress.com
Up⬆

Driedaagse 2015 [Gerard van de Berg]

Deze 3-daagse zullen we ons herinneren als de 3-daagse met de westerstorm. We zouden naar Dordrecht gaan, maar hebben we Dordrecht gezien? Wel heel vaak het plaatsnaambord, dat de gemeentegrens markeert, maar een goede indruk van Dordt hebben we niet gekregen. Wie weet hoe de toren van de Grote kerk eruit ziet, heeft hem kunnen zien. Heel in de verte, toen we op de eerste dag bij Papendrecht via een hoge brug de Beneden Merwede overstaken. Dáár in de verte lag dus het echte Dordrecht.
We vertrokken op 29 mei om 8.30 uur nadat er een groepsfoto was gemaakt van de 29 deelnemers, allemaal in het nieuwe clubshirt. We fietsten eerste over bekend terrein door Bussum (aldaar aangemoedigd door de 93-jarige moeder van Judy), Nederhorst en Vinkeveen. Door een weiland met veel grutto’s naar Wilnis, langs de Wilnisser Zuwe met een waterkant die geel kleurde van de bloeiende lissen. Daarna richting Ter Aar voor de eerste koffiestop. Nog steeds was het droog, maar wel dreigend en fris. Tijdens de voorbespreking was ons beloofd dat we maar 3 maal verkeerd zouden rijden. Dit lukte tot voorbij Alphen, maar daarna raakte ik spoedig de tel kwijt.

Voorrijders Driedaagse 2015, foto Bert Dolleman.
Voorrijders Driedaagse 2015, foto Bert Dolleman.

Overigens, alle lof voor de voorrijders, want het was een lastig parcours met veel verborgen tunneltjes en schilderachtige weggetjes. Mooi was het natuurgebied bij Zoetermeer en dan verder naar de Schie, een fraai watertje dat ons zo Rotterdam binnenloodste. Over de Erasmusbrug fietsen vond ik een belevenis op zich: wat een groot gevaarte is dat en vreselijk druk daar in Rotterdam. Langs “de Kuip” naar Ridderkerk, waar Bert het aan de stok kreeg met een motorrijder die dwars door de groep heen wilde rijden. Na een zeeeeer lange plaspauze (nee, we noemen geen namen) begon het te spetteren. Gelukkig was het toen nog maar 10 km naar de Stayokay.3daagse dordrecht 2015

De Stayokay was een fraai onderkomen. Het eten was prima en de kamers ruim. Helaas konden we vanwege de regen ’s avonds niet wandelen. Dus dronken we maar een biertje of een bittertje. Kees wilde voor wat versnaperingen zorgen, wat het barpersoneel niet kon waarderen. Maar Kees bleef kaas en worst afsnijden en serveren, zoveel mogelijk uit het zicht van de bar, b.v. op een stoel onder de tafel.

De tweede dag was het opnieuw somber en spetterde het al om 8 uur. Wat doen we nu? Toch vertrokken zo rond 10 uur 3 groepen voor verschillende afstanden. Binnen een kwartier begon het stevig te hagelen met een klap onweer. Gelukkig dragen fietsers een helm, zodat je de hagel niet voelt, maar koud was het wel. Nu reden we Dordrecht in, en dan weer uit, 200 m verder er weer in en dan er weer uit enzovoort. De gemeentegrens loopt kennelijk erg grillig. Na het laatste bord “Dordrecht” waren we bij de Moerdijkbrug over het Hollands Diep aangekomen. Ook dat was een belevenis: wat een brug! En wat een zijwind! Voor ons uit zagen we boven het Brabantse land donkere wolken, maar de rest van de dag bleef het gelukkig droog. Net over de brug stond een monument dat herinnerde aan de bouw van de eerste brug die in de dertiger jaren door koningin Wilhelmina was geopend.

Die middag hadden we het beste weer van de hele 3-daagse. Wij (de 100 km groep) reden om Breda heen naar Raamsdonk, terwijl de 150 km groep in België aan de wafels met slagroom en aardbeien zat. De rest reed zo’n 75 km, maar werd geplaagd door lekke banden van ….. (nee, we noemen geen namen).

Zaterdagavond konden we gelukkig wèl wandelen door de fraaie Biesbos. Bevers hebben we niet gezien, maar Anja wist de weg.

Wel mooi die golfslag.
Wel mooi die golfslag.

Drie dagen eerder was ons beloofd dat zondag de beste en warmste dag van het weekend zou zijn. Het bleek een vergissing. Het was somber en spetterde af en toe, maar nu hadden we gelukkig meestal wind achter. De gemiddelde snelheid lag dan ook beduidend hoger dan zaterdag. Eerst langs de molens van Kinderdijk, waar zelfs om 9 uur ’s morgens al Aziatische toeristen rondliepen.3daagse dordrecht 2015

Dan naar Zevenhuizen voor de koffie en daarna via Boskoop met zijn enorme hefbrug naar Zwammerdam. Daar begon de mooie route langs de Meije. Tussen Harmelen en Haarzuilens stopten we voor de laatste keer en tenslotte reden we nog 40 km in de regen. Na een laatste lekke band bij Hilversum, keerden we terug naar het clubhuis. Familie en vrienden waren er om ons te verwelkomen en Nelie stond klaar met soep en broodjes. Ze had de rest van de familie te hulp geroepen en dat werkte fantastisch.
We kunnen terugkijken op een fraaie 3-daagse. Dank aan Bert (2x) en Jan, Rob (2x), Helen en verder iedereen die zich heeft ingezet om de 3-daagse te doen slagen. Iedereen wil volgend jaar vast weer mee!!
Gerard.
Up⬆

Enkhuizen
Enkhuizen

Vrijdom [Peter Post]

Niet de richting aangeven. Maar één bidon meenemen. Op je GPS kijken in het peloton. Met een groep meegaan die harder rijdt dan jij kan. Hoog-op roepen terwijl je paaltje bedoelt. Remmen als je sturen moet. Sturen als je remmen moet. Niet je banden nakijken voor vertrek. Niet je pieppieppieppiep-ketting smeren. Harder willen rijden dan degene naast je. Geen toerabonnement nemen terwijl je minstens 12 tochten zult rijden. Achterom kijken middenin een groep van 23. Lek schreeuwen als je moet plassen.

Voor al dit soort en nog veel meer dingen hebben ze in Enkhuizen een straat een naam gegeven. Denk daar maar eens aan, als je je helm weer eens vergeet.
Up⬆

Project : Tour de France 2016 / Le Tour 4 Brains

(Een actie voor een goed doel door twee WTC Huizen leden)

Beste pedaleurs van WTC Huizen,
In het kader van de huidige Tour de France actualiteit willen wij, Paul Thiel en Michel Lukkien, sinds najaar 2014 lid geworden van WTC Huizen, jullie graag informeren over ons fietsproject.
Paul en ik hebben najaar 2014 besloten om in 2016 de Tour de France te gaan rijden. Dezelfde etappes als de professionals, maar telkens een dag vooruit. Dan zijn wij respectievelijk 66 en 71 jaar. De basisgedachte van dit project is om via crowdfunding donaties te ontvangen t.b.v. de Raisin Hope Foundation (zie onderaan link naar onze website in wording). Deze stichting zal ontvangen donaties spenderen aan het laten fabriceren van zeer specifieke / aangepaste fietsen om personen met blijvend hersenletsel -al of niet tijdens het fietsen opgelopen- hiermee instaat te stellen alsnog plezier te laten beleven aan het fietsen. De donaties worden rechtstreeks naar een derden rekening van een notaris overgemaakt die er tevens op toeziet dat het totaalbedrag uitsluitend uitgegeven gaat worden conform de statuten en doelstellingen van RHF als hiervoor uiteengezet. Wij hopen hiermee een bijdrage te leveren opdat er per provincie een X aantal fietsen vervaardigd kunnen worden die gemiddeld ca. Euro 3.500,00 per stuk kosten.
Op 21 oktober a.s. maakt de organisatie van de Tour De France (ASO) de etappes bekend voor de TdF 2016. (In ieder geval is al bekend dat een start met een proloog ons niet is gegund. De eerste etappe start bij het schiereiland Mont-Saint-Michel, Normandie, en is 188 km). De dag erna, donderdag 22 oktober, houden wij t.b.v. de media, met ons begeleidingsteam en facilitaire sponsors, een persconferentie t.a.v. dit project. Uiteraard informeren wij jullie hier t.z.t. over en bij interesse, sturen we je hiervoor graag een uitnodiging.

Trainen

De meesten rondom ons vragen zich af : ‘waar beginnen jullie aan’ ? Wij, les fou pedaleurs, kennen elkaar al enige jaren via de hardloopsport en hebben zich als voorbereiding hiervoor 1 ½ jaar volledig vrijgemaakt nadat wij eerst met een professioneel begeleidingsteam de haalbaarheid getoetst hebben in combinatie met testen en een gezamenlijk plan van aanpak.
Paul heeft de afgelopen jaren zijn conditie via het sporten redelijk op peil gehouden en heeft nauwelijks last van enig overgewicht. Ikzelf heb, ook in ons gezin, vele jaren meerdere heftige medische problemen moeten doorstaan en kreeg medisch gezien in najaar 2014 het licht op groen voor dit project. Derhalve toen niet kunnen en mogen trainen met een forse toename in gewicht.

WTC Huizen

Paul met zijn redelijk goede basisconditie is, in combinatie met zijn totaal trainingsplan, een trouwe metgezel van de trainingsgroep op de dinsdagen en zaterdagen en heeft het hierbij enorm naar zijn zin. ‘Enorm motiverend’: spreekt hij dikwijls naar een ieder uit.
Ikzelf heb dit tijdens mijn eerste training met de zaterdag groep ook ervaren. Vooral ook de zeer sociale /hulpvaardige aspecten kwamen hierbij direct aan de orde : een echte hechte fietsfamilie is vanaf de start waarneembaar. Echter, vanaf mijn tweede training -toen het tempo op dinsdag hoger lag en het gevoel had dat ik op vierkante wielen reed- besloot ik, mede op advies van onze wielertrainer, mij niet telkens te gaan forceren en voorlopig (helaas) af te zien van het op dinsdag en zaterdag meetrainen. Vooralsnog train ik nu zelf volgens een opbouwprogramma in combinatie met een voedingsplan t.bv. vermindering lichaamsgewicht. Vanaf november 2014 is er 15 kg af. Tot de start TdF 2016 nog 23 kg…Later dit jaar hoop ik mij bij een van de desbetreffende trainingsgroepen te kunnen aansluiten. Thans 5 fietstrainingen p.w. van ca. 3 ½ tot 4 uur en 2 Sportcity core stability en krachttraingen p.w. van ca. 3 uur per keer. Met verzorging etc. etc. gaat dit binnen afzienbare tijd bijna een full time job worden.
Overigens : indien er personen zijn binnen de desbetreffende dinsdag of zaterdag trainingsgroepen die tijdens deze trainingen ook wat langzamer willen/kunnen rijden (thans gemiddeld 25 a 26 km p.u.) in het geval dat er op die dag slechts 1 groep geformeerd kan worden en men sneller gaat rijden, ben ik zeer geinteresseerd om dit te vernemen. Al is het wat langzamer : ‘samen uit samen thuis’ ambieer ik uiteraard ook. Dit geldt ook voor andere dagen in de week.

Onze fietsen, onze meest trouwe metgezel

Vanuit mijn toenmalige werk-netwerk had ik nog steeds een zeer goed contact met de directie van het Amerikaanse merk Trek Benelux. Na mijn uiteenzetting van ons plan, was men direct erg enthousiast -vooral ook gezien het gekozen goede doel- en werd ons toegezegd dat wij in combinatie met een Trek dealer in de omgeving van Huizen via gezamenlijke facilitaire sponsoring ieder een unieke Trek fiets zouden ontvangen -zeer geschikt voor alle Tour etappes- in combinatie met Bontrager (een fietsonderdelen, kleding en accessoires merk van Trek). Welnu, daar trainen wij sinds enige weken op en de club trainingsmaatjes van Paul hebben deze intussen met de volgende specificaties kunnen bewonderen ;
Trek Domane 5,9 C, 11-32 Ultegra cassette, Ultegra Di2 achter derailleur (GS model), Ultegra ketting 116 (i.v.m. grotere cassette), Stuur Bontrager Aero XXX, Sensor Duo Trap, Schwalbe Btb 700×25 Durano Plus
Het schakelen met Di2 is werkelijk fabuleus !

Thomasfietsen

Thomas Fietsen (Passie voor fietsen)

Trek Benelux had voor ons plan, met de hierbij noodzakelijke benodigde fietstechnische hulp, een voorkeur om een samenwerking te beogen met Henning Thomas, van Thomas fietsen te Bussum. Na een gezamenlijk gesprek met uitleg over ons goede doel project, werd met groot enthousiasme hun co-sponsoring een feit. De voorkeur naar Henning Thomas was gebaseerd op het feit dat hij geselecteerd Trek dealer is en vooral ook omdat hij 25 jaar geleden als consument en Trek freak met dit merk kennis maakte. 15 jaar geleden is Henning bij Trek in een customer service functie gaan werken en intern bij hen, als fanatieke fietser opgegroeid in de bergen, werd hij alras “de techneut” van Trek genoemd.
Hieruit voortvloeiend opende hij 10 jaar geleden als zelfstandig ondernemer zijn eigen Trek winkel waarbij vorig jaar bij hem in de winkel het unieke Trek ‘bike fit-programma’ voor een perfecte zit en afstelling van de fiets werd toegevoegd en in dienst staat van de consument bij de aanschaf van een fiets.
Onze waarnemingen en ervaringen zijn : Henning heeft een enorme technische kennis van sportieve fietsen, is een uitstekend adviseur bij keuzes met toelichting t.a.v. mogelijkheden en onmogelijkheden in combinatie met beoogde doelstellingen. Heeft tevens een meer dan scherp timmermans oog : hij kon ons nagenoeg geheel op het oog voorspellen wat de uitkomsten van het later gehouden ‘bike fit-programma’ aan uitkomsten liet zien. Werkelijk verbluffend !
Maar ja, hij is nog steeds actief in de ‘scene’ ; onlangs met een groepje van Herman Etten 1.000 km gefietst, inclusief bergen (o.a. Morzine) verdeeld over 5 etappes. Als ondernemer heeft hij een blijvende passie voor fietsen. (Thomas fietsen, Huizerweg 21, 1402 AB Bussum, 035 692 11 04, www.thomasfietsen.nl)
Voor geinteresseerden : onderstaand de link naar onze website in wording t.a.v. Le Tour 4 Brains
http://www.raymondkool.nl/letour4brains/index.htm
(Onder embargo, d.w.z. niet doorsturen of verspreiden i.v.m. nog te houden persconferentie en dan pas de definitieve versie online gaat, uitsluitend voor WTC leden bestemd !)
Wij zullen in dit project de naam van het gezellige en sportieve WTC Huizen op een goede manier uitdragen. Voor wie dit aangaat binnen de vereniging : kopij met doorklik naar de verenigingssite mag/kan aangeleverd worden voor vermelding op onze website.
Tijdens het resterende seizoen, een ieder, mede namens Paul Thiel, nog vele mooie en vooral zonnige fietsdagen toegewenst !
Met sportieve groet.
Michel Lukkien
E-mail : mplukkien@hotmail.com

Tour de France 1903-1935

Een van de gegevens die de NTFU over onze club heeft opgeslagen is de gemiddelde leeftijd van de leden. Die is 60 jaar. Het is misschien wel leuk om te zien hoe men in het geboortejaar van die fictieve gemiddelde WTC’er tegen bepaalde zaken aan keek. Ik ben in het gelukkige bezit van een verzamelalbum wat mijn moeder in 1953 (ik was toen 5 jaar) met Blue Band zegeltjes bij elkaar gespaard heeft en dat heet “40 sporten in Woord en Beeld”. Ik heb dat album nog steeds in mijn bezit en 1 van de artikelen gaat over de Tour de France geschiedenis tot en met 1953. Voor het bekijken van dit album, klik dan door naaar de volgende link: Album Tour de France 1906 t/m 1935.

Aangezien deze maand deze rittenkoers weer van start gaat is het misschien leuk voor jullie om dit te lezen.

Wim Kuijpers
Up⬆

Drie Dagen op de Bezemwagen [Helen Veerman]

Screenshot_2015-06-29-16-04-09
De GPX viewer

Wat vond ik het vorig jaar toch jammer dat ik niet op de bezemwagen mocht/ kon rijden, voor mij de enige mogelijkheid om met de DrieDaagse mee te kunnen gaan, Herman was me net voor. Wat voelde ik mij vereerd toen Jan de Lege mij vroeg of ik nog op de bezemwagen wilde… Yes, dit jaar kon ik wel mee!
Er werd besloten dat ik niet met mijn eigen auto zou gaan maar met een gehuurde bus. Het werd een 7m2. Hoe groter hoe mooier!
Waar reed ik zoal mee en waar moest ik rekening mee houden? Aan hardware en software had ik bij me: mijn gsm, met navigatiesysteem, GPX Viewer, een oortje, een simpel fototoestel, een Garmin Quest, een Garmin Nüvi, een 2e gsm, een walkie-talkie, een splitter met USB-ingang, heeeeeel veeeel draadjes, een siliconenmatje zodat niet alles op de grond zou vallen en een bidon in het dashbord.

Jan kon ik helaas niet verstaan door de walkie-talkie maar hoorde gelukkig wel het geklik als hij de knop indrukte. Dan deed ik snel m’n oortje in en belde Jan dan terug.
Na de eerste stop was ik de verkeerde kant op gereden, ik had de Garmin opdracht gegeven om naar het beginpunt te gaan. Vlak voor Vinkeveen heb ik hem een keer gebeld en ben toen via Wilnis en de N212 naar Woerden gereden. En verder via de A12 naar Zoetermeer, daar kwam ik de groep weer tegen.
Op mijn gsm heb ik een app staan, genaamd GPX Viewer. Hierop kon ik in 1 scherm zowel mijn route alsook die van de groep zien en waar ikzelf op dat ogenblik zat.
Jan had zijn Garmin aan zijn smartphone gekoppeld en mij via e-mail een link gestuurd. Daarin kon ik zien waar hij met de groep zat.

De Bezemwagen van Helen
De Bezemwagen van Helen

Het was hectisch in de cabine. Mijn route bekijken, de route van de rijders bekijken, verkeer in de gaten houden, groep voorbij rijden (en ook nog op de route blijven), plekje zoeken om veilig te parkeren, snel er uit en kijken waar je het beste kunt gaan staan, komen ze er al aan? Ja? Nee. Ja daar zijn ze. Snel een soms klein inleidend filmpje maken en de rijders al filmend oppakken, volgen en uit het beeld weg laten rijden. Hup weer snel in de bus, gordel om en weer snel er achter aan. Gerard heeft het de 3e dag tussen de 1e en de 2e stop allemaal mogen meemaken.
Verder moest ik ook nog de kilometerstand in de gaten houden, want 20 km voor een stop belde ik die locatie om aan te geven dat we er met een uur zouden zijn. Anders was het appelgebak zéker nog bevroren geweest, Rob.

Tijdens de DrieDaagse was ik de Benjamin van het hele gezelschap (48 jaar). Ik heb begrepen dat de oudste die meereed 79 jaar was. Ik ben aan het trainen voor de 85km van We Own Yellow op 12 juli a.s., en ik ben daarvoor nog steeds aan het trainen…. Jullie hebben in 3 dagen tussen de 323km en de 413km gereden!!! I rest my case. Petje af voor de deelnemers.
Ik vond het een Top-Weekend.
Up⬆

Toerkalender 2015

Toerkalender 2015
RITDATUMNAAMSOORTGEPIJLDKMSTARTTIJDENCOöRDINATOR
17 maartOpeningstocht CTnee60 1009:30Berry Snoek
221 maartPlassentocht CTnee80 1009:00Jan Riemer
34 aprilVeluwetochtVTTnee75 1309:00-10:00 8:30-09:00Wim Kuijpers
418 aprilLentetocht Bollen-ZeetochtCTnee110 1709.00 8.00Rob den Hollander
52 mei Omloop Midden NederlandVTT**ja gps txt50 100 140 150 2009:00-12:00 8:00-11:00 7:15-09:00 7:15-08:00Harry Eggenkamp
616 meiSter van HuizenVTT*ja gps txt60 105 120 1659:00-11:00 8:30-10:00 8:00-09:00Wim Kuijpers
729-31 mei Driedaagse NijverdalCTgps360/410Jan de Lege
86 juniCor Lakeman MemorialCTgps13008:30Jan de Lege
98-11 juniAvondfietsvierdaagseA4Dja2518:00-19:00Nico van der Graaf
1020 juniHeuveltochtCTnee110 1508:30Roland de Boer
114 juliVerrassingstochtCTnee110 1759:00 8:00Berry Snoek
1218 juliGPS tochtCTnee100 1508:30Roland de Boer
138 augustusMidzomertochtCTnee110 1458:30Jan Riemer
1422 augustusHuizen-Otterlo Huizen-PosbankCTnee115 135 1809:00 8:00Jan de Lege
155 septemberGrote RivierentochtCTgps115 1558:30Rob de Hollander
1619 septemberNazomertochtCTgps100 1509:00Roland de Boer
173 oktoberSnerttochtVTTnee gps txt1009:00-10:00Wim Kuijpers
1817 oktoberSluitingstochtCTgps1009:30Berry Snoek

Up⬆

Onze Sponsors


Up⬆

Verjaardagen.

“JULI”
geborenlid sinds
05-07-1949Jaap Marissen1-3-2004
07-07-1948Jan de Lege1-1-1987
08-07-1945Dietrich Bakker1-1-1998
15-07-1981Jan Peter Honing1-10-2014
22-07-1945Dirk Snel8-3-2016
27-07-1992Tom Gouw20-3-2014
27-07-1965Mieke de Zutter5-4-2018
28-07-1990Arnold Bax22-4-2015
29-07-1955Rob den Hollander9-3-2011
“AUGUSTUS”
geborenlid sinds
02-08-1949Don Hiddes1-1-1987
02-08-1956Pieta Blaschke1-3-2010
02-08-1974Gerard Stuivenberg1-3-2015
10-08-1954Giedo Trogh21-5-2007
18-08-1940Gerard Bakker1-1-1984
20-08-1964Jacques Riemer1-7-2014
21-08-1949Harry Jacobs1-1-2000
23-08-1963Anja Verschure1-3-2010
24-08-1948Rob Wernsen1-1-2001
27-08-1970Jonathan Kenny28-3-2015
30-08-1945Judy Beek De Graeve1-1-1990

Up⬆